Slimme meter aanvragen

Wanneer u niet wilt wachten op het aanbod van uw netbeheerder kunt u zelf al eerder een slimme meter aanvragen bij uw netbeheerder. Dit heet ook wel 'prioriteitsaanvraag'. Let op: de netbeheerder mag bij een prioriteitsaanvraag kosten voor de plaatsing van de slimme meter(s) in rekening brengen.

Gaat u verbouwen of heeft u nieuwbouwplannen? Uw netbeheerder plaatst dan standaard een slimme meter. Een nieuwe aansluiting aanvragen of een bestaande aansluiting wijzigen regelt u eenvoudig via de website mijnaansluiting.nl.


U kunt een slimme meter alleen aanvragen bij uw netbeheerder. Uw woonplaats bepaalt wie uw netbeheerder is. Kijk op de website van uw netbeheerder voor meer informatie een prioriteitsaanvraag van de slimme meter:

Wanneer krijgt u een slimme meter?

De landelijke invoering van de slimme meter is in 2012 van start gegaan bij nieuwbouwwoningen, grootschalige renovatie en reguliere vervanging. Vanaf 2014 worden alle energiemeters vervangen voor een slimme variant. Uw netbeheerder heeft hiervoor een planning gemaakt. Wilt u hier niet op wachten? Vraag dan zelf een slimme meter aan bij uw netbeheerder. Hier zijn mogelijk wel extra kosten aan verbonden.

Besparing met de slimme meter

Als u kiest voor een slimme meter, heeft u meer inzicht in uw verbruik. Lees meer over de voordelen, de kosten en privacy.

Energie vergelijken en overstappen

Wij helpen u graag met een energieleverancier kiezen! Bekijk hier wie voor u de goedkoopste energieleverancier in onze vergelijker is.

Bekijk uw besparing