Ervaringen Qwint

Om consumenten te helpen in het maken van een keuze bieden we een open platform aan waar klanten ervaringen kunnen delen. Uw ervaring helpt daarbij. Hieronder leest u ervaringen over Qwint. U kunt uw ervaring met Qwint ook delen.

Deel uw ervaring

Zorgeloos overstappen

Wilt u overstappen naar een andere leverancier? Vul dan de vergelijker in en stap zorgeloos over.

  • ‹ vorige
  • 1
  • volgende ›
Onbekwaamheid en halsstarrigheid KS zakelijke markt
Nina Lentelink uit Aadorp, 5 april 2018

Ik probeer nu al weken uitsluitsel te krijgen over de hoogte van een boete bij voortijdige beëindiging van een zakelijk contract maar dat is blijkbaar een zeer moeilijke vraag. Zelfs een globale berekening lukt niet. Is het onbekwaamheid van de medewerkers of halsstarrigheid of misschien wel beide. In ieder geval vind ik het uitermate teleurstellend hoe ze hier met klanten omgaan.

Was bovenstaande ervaring nuttig voor u?
Reageer
José Velthuis, 22 september 2009

Via via ben ik bij Qwint terrecht gekomen. Daar werd ik tenminste serieus genomen en werden mijn vragen direct beantwoord. Ik ben nu bijna een jaar klant en dik tevreden. Afspraken worden nagekomen en de tarieven zijn veel beter dan bij Essent of Electrabel waar ik eerst zat. Dit is pas geld besparen. Hopelijk valt mijn jaarrekening ook mee.

Was bovenstaande ervaring nuttig voor u?
Reageer
F.Wognum, 17 juni 2008

In de discussie over QWINT kwam ik deze brief tegen op interet die veel verklaard:(

10-jun-08 - APELDOORN (Energeia) - Energieleverancier Qwint heeft deze week per brief de langlopende contracten met haar klanten, zowel zakelijk als particulier, opengebroken. Zij moeten per juli hogere prijzen voor hun stroom betalen, of op zoek naar een nieuwe leverancier. Qwint zegt daartoe gedwongen te zijn door een dreigend faillissement en de stap met toestemming van de Energiekamer te hebben genomen.

Qwint is sinds augustus 2006 actief op de energiemarkt. De leverancier koopt zijn energie elders in en levert aan vooral zakelijke klanten, maar bedient ook huishoudens. Directeur John Meijer wil niet zeggen hoe groot zijn klantenbestand is, maar noemt zijn bedrijf een "klein spelertje". "We richten ons puur op de zakelijke markt, maar nemen wel particulieren aan als ze zich bij ons melden. Dat gebeurt wel door prijsvergelijkingssites."

Maar het relatief jonge bedrijf is binnen twee jaar in geldnood gekomen, geeft Meijer toe. En wel dusdanig, dat het de prijsafspraken uit de vooral langlopende contracten niet langer kan nakomen. Daarom is er afgelopen weekeinde een brief gestuurd naar alle klanten, zowel zakelijk als particulier, met de mededeling dat hun 2- of 3-jarig contracten worden ontbonden per 1 juli. Klanten kunnen blijven en hogere prijzen accepteren via een nieuw contract, naar keuze 1-, 2- of 3-jarig, of voor het eind van de maand op zoek gaan naar een nieuwe leverancier.

Qwint beroept zich daarvoor op een artikel uit de algemene voorwaarden, waarin simpelweg staat dat de 'leveringsovereenkomst schriftelijk kan worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van 30 kalenderdagen tenzij schriftelijk een kortere opzegtermijn is overeengekomen'. Ook de variable contractanten worden per 1 juli geconfronteerd met een prijsverhoging. Volgens Meijer is deze stap genomen na overleg met, en met goedkeuring van de Energiekamer (de voormalige DTE, red.).

"We zijn twee weken geleden voor het eerst naar de Energiekamer toegestapt en hebben aan de bel getrokken dat het niet langer ging, dat we overwogen om zelf uit de markt te stappen", aldus directeur Meijer. "We zijn niet failliet, maar we teren dusdanig in dat we het niet langer hadden kunnen volhouden. We wilden stoppen om het drama niet nog groter te maken." Volgens de directeur heeft de Energiekamer gevraagd om naar een andere oplossing te zoeken - en de enige weg die Qwint zag, was een beroep doen op het artikel uit de algemene voorwaarden.

Volgens Meijer hebben de fors stijgende stroomprijzen in combinatie met een flink groeiend klantenbestand Qwint de das ongedaan. "Onze grootste groei vond uitgerekend plaats in het laatste kwartaal van 2007 en het eerste kwartaal van 2008. Een substantieel deel van onze klanten is er op het verkeerde moment bijgekomen, toen de prijzen gingen stijgen. We hadden scherpe prijzen toen we begonnen, de meeste contracten lopen tot 2010. Maar we konden daar goed mee mee uit omdat we een platte organisatie zijn en weinig overhead hebben. Maar nu moesten we telkens nieuwe blokken stroom bijkopen en ons vastleggen voor hoge prijzen. We hebben in eerste instantie reserves moeten aanspreken en dachten dat het na een tijdje wel goed zou komen. Maar ook na maart gingen de stijgingen door. Onze inkoopprijzen zijn verdubbeld. Dat heeft ons in de problemen gebracht."

Meijer noemt het 'zuur' dat hij zijn contracten heeft moeten openbreken. "We zijn juist begonnen omdat we wilden laten zien dat er leveranciers zijn die bereikbaar zijn, dat energiebedrijven als een normaal bedrijf hun klant kunnen bedienen. Blijkbaar is het ons niet gegund." De ongebruikelijke stap is volgens hem dan ook een "botte rekensom". "De klanten die vertrekken zijn een verliespost, de klanten die blijven leveren weer geld op."

De Energiekamer bevestigt dat er contact over de opmerkelijke manoeuvre is geweest. "Wij hebben gekeken of deze actie van Qwint past binnen de energiewetgeving en dat doet het", aldus woordvoerder Gérald Rensink. "Wat een klant en bedrijf met elkaar afspreken, staat in de algemene voorwaarden. Daar gaan wij niet over." Met andere woorden: klanten die hun handtekening onder de algemene voorwaarden hebben gezet, hebben geen poot om op te staan want Qwint lijkt in zijn recht te staan. Meijer: "Het was van te voren natuurlijk nooit te bedenken dat je ook als leverancier een beroep op zo'n artikel doet. Normaal is het ter bescherming van je klanten."

Bron: Ilse Kleijne, Energeia

5-juni-08

Was bovenstaande ervaring nuttig voor u?
Reageer
jan, 7 juni 2008

Deze bokkesprongen doe je als je failliet bent. Ik heb deze berichten vernomen uit de markt oa. via de DLV die grote contracten heeft afgesloten via Qwint.

Was bovenstaande ervaring nuttig voor u?
Reageer
energiecontract, 7 juni 2008

Qwint zegt breekt jaarcontracten open!!!!!!

In februari 2008 een 3-jarig contract afgesloten met Qwint energie, maar nu de energie prijzen gestegen zijn breekt Qwint eenzijdig het contract open en bied jaarcontracten aan tegen een veel hogere prijs. Dit is toch te gek voor woorden....wat houd een 1-, 2-,of 3-jaarcontract bij qwint dan nog in????

Dus niet in zee gaan met dit bedrijf....kies voor een bedrijf dat zich aan de afspraken houd!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Was bovenstaande ervaring nuttig voor u?
Reageer
jan, 5 juni 2008

Qwint is failliet en overgenomen door een andere leverancier. Deze laatste neemt geen verlies gevende contracten over, vandaar de brief. De tussentijdse opzegging door Qwint is juridisch een grijs gebied. Waarschijlijk ben je met de jaarafrekening nog een keer aan de beurt. Mijn advies bel je bank en laat in elk geval de laatste betaling terug storten, dit kan vaak tot 30 dagen. Sluit een nieuw contract met een andere leverancier.

Reactie p. lamers, 7 juni 2008

Hoi,

Hoe komt U aan de het gegeven dat Qwint energie failliet is?

Was bovenstaande ervaring nuttig voor u?
Reageer
  • ‹ vorige
  • 1
  • volgende ›