Wat kan ik doen als een energieleverancier mij klant maakt zonder mijn toestemming?


Als een energieleverancier u klant maakt zonder uw toestemming, dan moet u een aangetekende brief sturen naar deze leverancier. In de brief geeft u aan dat u geen toestemming heeft gegeven voor deze administratieve omzetting. Eis in de brief dat de omzetting onmiddellijk ongedaan gemaakt wordt. Neem ook contact op met uw eigen (huidige) leverancier en geef aan dat u geen opdracht heeft gegeven voor overstappen.

Een voorbeeld
Een (energie) leverancier benadert u bijvoorbeeld telefonisch om voortaan stroom bij hem af te nemen. U heeft hiervoor geen toestemming verleend. De leverancier brengt toch de administratieve omzetting tot stand met als gevolg dat u voortaan uw stroom van deze leverancier geleverd krijgt.

Opname van telefoongesprekken
Energiebedrijven leggen steeds vaker hun telefonische gesprekken vast. U kunt de betreffende energieleverancier vragen om de opname als u zeker weet dat u geen mondeling akkoord heeft gegeven om uw contract over te zetten. Komt u er samen niet uit, heeft de leverancier geen gespreksopname en/of u raakt in de grote problemen, neem dan contact op met de ACM, zij helpen u met voorlichting over uw rechten en plichten.

Schade door leverancier
Als u vindt dat u schade heeft geleden door het handelen van een leverancier, dan kunt u een civielrechtelijke procedure starten tegen deze leverancier. U kunt een klacht uiteraard ook eerst voorleggen aan de klantenservice van de leverancier zelf of aan de Geschillencommissie Energie en Water (particulieren) van de Stichting Geschillencommissie voor Consumentenzaken. 

Energie vergelijken en overstappen

Op Energieleveranciers.nl kunt u in enkele stappen energie vergelijken. Vul uw gegevens in en onze energievergelijker geeft u direct een overzicht van de tarieven van een groot aantal energieleveranciers. Stap vandaag nog over naar de goedkoopste energieleverancier voor jou!

Bekijk uw besparing