Nuon populair bij prijsvergelijkende klanten


Bron: Energeia

Nuon zag de meeste overstappers op zich af komen in 2017 via vergelijkingssites, blijkt uit een inventarisatie van Energeia, een bekende nieuwswebsite over onderwerpen uit de energiewereld. Essent liet afgelopen jaar de prijsvergelijkers grotendeels links liggen.

 

Easyswitch Energieleveranciers.nl Gaslicht.com PriceWise
Nuon Nuon Nuon Nuon
Oxxio Oxxio Eneco Eneco
Eon Eneco Eon Eon
Greenchoice Eon Greenchoice Oxxio
Eneco Greenchoice Oxxio Greenchoice

De vijf energieleveranciers die de meeste overstappers aantrokken in 2017 via een vergelijkingssite, op basis van de cijfers van de vier grootste prijsvergelijkers.(Bron: Energeia)

 

Prijsvergelijkers zijn een belangrijke bron van klanten voor energiebedrijven. Vier vergelijkers -Easyswitch, Energieleveranciers.nl, Gaslicht.com en PriceWise- domineren de markt met een gezamenlijk aandeel van 80%. Dat is niet beperkt tot één site per bedrijf; zo behoren energieleveranciers.nl en energievergelijken.nl tot hetzelfde bedrijf, en ook gaslicht.com en energiewereld.nl horen bij elkaar. Over de onderlinge verhoudingen doen de bedrijven geen uitspraak; wel dat het dicht bij elkaar ligt.

 

Datzelfde geldt voor de populariteit van de energieleveranciers bij de verschillende vergelijkers, blijkt uit een inventarisatie van Energeia. Eerder was al gebleken dat de aanbiedingen elkaar weinig ontliepen. De top vijf bij alle vier de grote bedrijven bestaat uit dezelfde vijf bedrijven die onderling stuivertje wisselen; met uitzondering van Nuon, dat overal fier bovenaan prijkt. Energiebedrijf Eneco is niet alleen met het eigen merk, maar ook met dochter Oxxio vertegenwoordigd in de top vijf.

Loyale klanten

Essent, de derde van de grote drie leveranciers, en Essent-dochter Energiedirect, ontbreken in de bovenste regionen van de lijst. Dat is geen toeval, laat Essent-woordvoerder Jorrit de Jong weten: “Wij merken dat klanten die bij ons komen via een prijsvergelijkingssite het minst loyaal zijn. Je koopt als het ware een kortetermijn-klantenbestand. Wij willen juist een langdurige relatie.”

Dat effect is duidelijk te zien bij Nuon; dat bedrijf haalde weliswaar de meeste klanten binnen, maar zag ook het grootste aantal weer vertrekken. Het saldo was daarmee, op basis van cijfers van Easyswitch, een magere 0,2%. Nog slechter was het saldo van NLE, dat op 0,1% uit kwam, en NLE's nieuwe moederbedrijf Budget Energie dook zelfs in de min.

Essent heeft zich het afgelopen jaar op andere kanalen gericht, zoals colportage, de eigen online site en de verkoop van contracten via de Mediamarkt. Die samenwerking is sinds begin dit jaar overgenomen door Budget Energie, maar Essent heeft een nieuw kanaal gevonden in winkelketen BCC.

Groene contracten

Net onder de top vijf bevindt zich energieleverancier-van-eigen-bodem Vandebron. Die heeft aldus de prijsvergelijkers dit jaar scherpe contracten in de markt gezet, en daarmee goed gescoord. De opkomst van 'oranje' stroom, dat wil zeggen, groene stroom van Nederlandse bodem, zou heel goed samen kunnen hangen met de scherpe contracten die leveranciers van dergelijke stroom in de markt zetten.

Het aantal groenestroomcontracten groeit gestaag, maar het is de vraag of dat het gevolg is van een bewuste keus van de consument. Het feit dat een groeiend aantal leveranciers alleen nog groene stroom (al dan niet van Nederlandse makelij) levert, zoals Greenchoice, Budget Energie en NLE, draagt in grote mate bij aan de de toename van groenestroomcontracten.

De desinteresse voor duurzaamheid is terug te zien de keus van mensen die overstappen: nummer één Nuon had het afgelopen het scherpst geprijsde 'grijze' contract, aldus directeur Energieleveranciers.nl en energievergelijken.nl Freek van den Berg. Dat concludeert ook Sinie Oskam van Gaslicht.com: “Het feit dat Nuon, met zijn hoofdzakelijk grijze contracten, toch overal als leverancier met de meeste overstappers uit de bus komt, zegt dat prijs in veel gevallen toch zwaarder weegt dan duurzaamheid.”

“Uit onze data blijkt dat 90% van de mensen op onze site niet filtert op groene of grijze energie”, zegt directeur Van den Berg. Ook de Gaslicht.com-woordvoerder laat weten dat hun beeld is dat veel mensen “onbewust kiezen voor groen”. Easyswitch-woordvoerder Willemijn Kuitenbrouwer ziet wel een groeiende trend van mensen die bewust duurzaam kiezen, ook al is dat contract niet het goedkoopste. Dat gaat dan met name om groene stroom uit Nederland. Dat bevestigt ook PriceWise-woordvoerder Jolanda van Es: “Als mensen kiezen voor oranje stroom, dan is dit vaak een bewuste keuze. Deze contracten staan namelijk zelden in de top drie.”

 

Bekijk uw besparing