Een samenwerking tussen Greenchoice, Nuon, netbeheerders Stedin en Liander en de Energiebank Nederland: Prepaid energie. Energie vooraf betalen om te voorkomen dat gezinnen in betalingsproblemen komen en ze ook nog tegen hoge kosten moeten worden afgesloten.
Rotterdam en Arnhem als proefkonijnen
De start van de proef is in bij 50 huishoudens in Rotterdam en Arnhem. Het energie- abonnement werkt hetzelfde als prepaid bellen. Door middel van speciale prepaid energiemeters kun je het energietegoed opwaarderen. Pas als het geld op de meter staat ontvang je elektriciteit en gas.
Als je saldo bijna op is ontvang je een sms of e-mail.
Armoede in Nederland
Er zijn helaas veel huishoudens in Nederland die de energierekening niet kunnen betalen.
Jaarlijks worden er 90.000 contracten beëindigd wegens wanbetaling. Van dit aantal worden 10.000 huishoudens daadwerkelijk afgesloten. Dit is een ingrijpende gebeurtenis met hoge kosten.
Lagere incassokosten
Door middel van de prepaid energie willen de organiserende partijen de huishoudens meer inzicht en controle op hun energieverbruik geven. Ze willen hiermee voorkomen dat de kosten voor huishoudens (‘ongemerkt’) zo hoog oplopen dat ze het uiteindelijk niet meer kunnen betalen. Natuurlijk speelt hier ook een groot eigen belang. Incasso- en afsluitkosten zijn er hoog. Als dat op deze manier voorkomen kan worden is dat wellicht een oplossing.
Keuzestress
Volgens hulporganisaties is de prepaid meter niet voor elk huishouden geschikt. Het kan ook tot keuzestress leiden als je weinig te besteden hebt. Steek ik het geld dat we nu hebben in de energiemeter of moet ik het elders aan besteden?
De prepaid meter wordt overigens niet afgesloten als het 2 dagen of langer vriest. Dat is bij wet verboden.
Spoedaanvraag energie
Dreigt afsluiting voor jou? Doe direct een spoedaanvraag.