< terug naar nieuwsoverzicht
News item image

Energienota klopt lang niet altijd

bron: Vereniging Eigen Huis datum: 07-02-2017

Gisteravond was er in het AVROTROS-programma Radar aandacht voor de complexiteit van de energienota. Na de hypotheek of de huur is de energienota vaak de hoogste maandelijkse rekening. Het zou toch logisch zijn als u deze rekening goed begrijpt en kunt controleren. Dat is tot op heden niet het geval stelt de Vereniging Eigen Huis.

Controleren van de rekening is moeilijk

Uit het onderzoek van Vereniging Eigen Huis blijkt dat 5 tot 10% van de energienota’s niet kloppen. Door de hoeveelheid informatie en de complexiteit hiervan is het voor de reguliere consument ondoenlijk om dit normaal te controleren. Hiervoor moet u bijna een expert (of een liefhebber) zijn. De meeste mensen gaan er dan ook maar vanuit dat de energierekening klopt. Toch blijkt dat er in enkele gevallen onder andere te hoge netbeheerkosten of een onjuist verbruik worden berekend. Dit kan tientjes, soms honderden euro’s schelen.

Oproep bij ACM tot vast format

Wederom wordt er na dit onderzoek opgeroepen tot een vast format van de energienota bij de Autoriteit Consument en Markt (de ACM). In 2014 is er ook al aan de bel getrokken maar tot op heden is er nog geen verandering. Nu wordt er wederom een oproep gedaan met hetzelfde verzoek, met daarbij een groot onderzoek en het verzoek tot toezicht van de ACM.


Energieleveranciers.nl voorkomt fouten in uw energierekening

Het voordeel van overstappen via onze overstapservice is dat wij iedereen een bevestiging sturen met hierin duidelijk vermeld welke tarieven zijn afgesproken. Wij geven hierbij duidelijk aan dit te controleren met het contract dat de leverancier u toestuurt. Bij verschillen kunt u direct contact opnemen met onze klantenservice. 

Hiermee voorkomen wij foutjes van de leverancier of signaleren ze in ieder geval tijdig. We lossen dit dan samen op zodat uw overstap verder vlekkeloos verloopt.

Wat kunt u doen?

Controleer uw energierekening goed. Komt u fouten tegen? Meldt dit direct bij de energieleverancier. De Vereniging Eigen Huis heeft een aantal punten onder elkaar gezet waar u op kunt letten bij het controleren.

Heeft u aanvullende vragen over uw energierekening, dan mag u altijd contact met ons opnemen. We helpen u graag verder. U kunt ons op werkdagen tot 22:00uur telefonisch bereiken op (088) 1100 800, in het weekend van 09:00 tot 18:00, of via mail op contact@energieleveranciers.nl

kWh
m3
Normaal
kWh
Dal
kWh
m3

Zojuist overgestapt

  • 00:00 uur Dhr. K. uit Ameide is overgestapt
    naar Vandebron
  • 23:31 uur Dhr. V. uit St. Willebrord is overgestapt
    naar Energieflex
  • 23:28 uur Dhr. N. uit Rotterdam is overgestapt
    naar NLE