< terug naar nieuwsoverzicht
News item image

Verbeterde consumentenrechten bij online afsluiten van energiecontract

bron: Energeia datum: 06-06-2014

Vanaf vrijdag 13 juni 2014 krijgen consumenten betere rechten wanneer zij telefonisch dan wel via internet een aankoop doen. Met de invoering van de nieuwe regels van de Autoriteit Consument & Markt over klantwerving is voor het aangaan van bijvoorbeeld een energiecontract voortaan een schriftelijke bevestiging nodig.

Na een telefonisch gesprek is vanaf 13 juni een handtekening nodig van de nieuwe klant, die ook digitaal gezet mag worden. "Het betekent een extra stapje maar dit schriftelijkheidsvereiste is ook prima, want geen leverancier zit te wachten op een klant die eigenlijk niet echt klant wil worden", reageert Harald Swinkels, voorzitter van de Vrijhandelsorganisatie Elektriciteit en Gas (Voeg).

Bestaande klanten kunnen verder ook instemmen met contractverlenging zonder dat een handtekening vereist is. Ook wordt de bedenktijd verruimd: voor online aankopen geldt vanaf volgende week 14 kalenderdagen bedenktijd (nu is dat 7 werkdagen). De bedenktijd voor verkoop aan de deur gaat van 8 dagen naar 14 dagen. Bovendien krijgen dure 0900-nummers van klantenservices straks een maximumtarief van 1 euro per gesprek, plus de gewone telefoonkosten.

 

Ook besparen op energie?

Gebruik onze energievergelijker om direct goedkope energiecontracten te vinden. Wij vergelijken alle leveranciers!

Bekijk uw besparing

Zojuist overgestapt

  • 18:51 uur Dhr. J uit Veldhoven is overgestapt
    naar UnitedConsumers en bespaarde € 173,34
  • 17:55 uur Dhr. S uit Arnhem is overgestapt
    naar Vattenfall en bespaarde € 159,08
  • 17:27 uur Mevr. M uit Leeuwarden is overgestapt
    naar Innova Energie en bespaarde € 148,77

  • naar en bespaarde