Ervaringen Essent

Om consumenten te helpen in het maken van een keuze bieden we een open platform aan waar klanten ervaringen kunnen delen. Uw ervaring helpt daarbij. Hieronder leest u ervaringen over Essent. U kunt uw ervaring met Essent ook delen.

Deel uw ervaring

Zorgeloos overstappen

Wilt u overstappen naar een andere leverancier? Vul dan de vergelijker in en stap zorgeloos over.

Oplichting door Eneco verkoper aan de deur
Stok uit Haaksbergen, 13 november 2019

Na een uitgebreid gesprek met een Essent medewerker (stond aan de deur en hebben we binnen gelaten :-() hebben we besloten met het aanbod in zee te gaan. Wat schetst echter onze verbazing? Op de bevestiging van de overeenkomst staan simpelweg andere uitgangspunten als aan tafel besproken. Gevolg daarvan is dat we zelfs 10 % méér i.p.v. 10% minder gaan betalen dan ons lopende Greenchoice contract. Gewoon pure oplichting!. Heb inmiddels meerdere Essent medewerkers aan de lijn gehad én een klacht ingediend maar hand in eigen boezem steken doen ze niet. Erg kwalijke zaak. Wederom een bevestiging dat je de verkopers aan de deur NIET kunt vertrouwen en dat Essent daarna NIET met een goede oplossing komt. En zo te zien aan de verhalen op deze site ben ik helaas niet de enige. Tijd voor mevrouw Hertzenberger??

Was bovenstaande ervaring nuttig voor u?
Reageer
Agressieve benadering Essent
Simone, 15 oktober 2019

Na jaren klant geweest te zijn bij Essent zijn wij overgestapt naar een andere leverancier. Naar aanleiding daarvan werden wij vandaag gebeld door Essent en daar kreeg ik een stortvloed over me heen wat in het kort erop neer kwam of we wel goed bij ons hoofd waren. Dat we opgelicht waren samen met zoveel andere mensen! Nou dan zit de schrik er wel even in. Ze wilde de tarieven weten. Ik heb haar eerst de tarieven van Essent laten opnoemen en toen heeft ze de onze gekregen.... toen werd het stil aan de andere kant van de lijn en moest mevrouw toch toegeven dat we goedkoper uit waren. Sorry hoor maar met bangmakerij je klanten terug zien te winnen. Schaam je Essent

Was bovenstaande ervaring nuttig voor u?
Reageer
Opzegvergoeding vanwege vast contract
Pim bleije uit Amersfoort, 14 oktober 2019

Ik zou een 5 jaars contract hebben waardoor ik een maximale opzegvergoeding moet betalen. Dit is nooit zo toegelicht door de verkoper aan de deur en ook heb ik voor dit langjarige contract nooit een korting ontvangen. Bij oversluiten is essent ook heel stellig over dit probleem: u heeft geen probleem, uw nieuwe leverancier vergoedt deze kosten aan u. Tijdens de discussie (ik ben nooit teruggebeld cf afspraak) wordt de openstaande factuur zomaar verhoogd met eur 20,- terwijl de administratie een notitie maakte van de nog lopende discussie.

Ik adviseer iedereen om geen zaken te doen met essent via verkopers aan de deur.

Men is daarnaast echt bot en kortaf via de telefoon en mail en verwijst naar contract en algemene voorwaarden.

Was bovenstaande ervaring nuttig voor u?
Reageer
Ongevraagd op de lijst bij Essent
K Vermeulen, 4 oktober 2019

Zojuist een overdreven vriendelijke jongeman met een prachtig toneelstukje die me vertelde dat ik op zijn lijst stond. Op zijn lijst? Welke lijst? Mijn persoonsgegevens op een lijst van Essent zonder dat ik daar toestemming voor heb gegeven? Hier zou de Autoriteit Persoonsgegevens niet echt blij mee zijn denk ik.

Als ik daarna om naam en legitimatie vraag word ik genegeerd.

Ik ben hier op zijn zachtst gezegd niet van gediend.

Reactie van Essent , 9 oktober 2019

Beste heer, mevrouw, Vermeulen,

Bedankt voor het melden van dit voorval. Ik snap uw reactie helemaal. Wij willen absoluut niet dat potentiele klanten op deze manier benaderd worden. Uw persoonsgegevens hebben wij zonder uw toestemming niet ter beschikking. Mijn excuses hiervoor.

Ik zou graag namens u een melding willen maken. Dan wordt de verkoper aangesproken op zijn gedrag. Stuurt u mij een kopie van uw bericht in combinatie met uw postcode en huisnummer via: webcare@essent.nl ?

Met vriendelijke groet,

Will

Essent webcare

Was bovenstaande ervaring nuttig voor u?
Reageer
Duistere verkoopmethode, zeer kwalijke afwikkeling van klachten!
Henk van den Boogaard uit Oostkapelle, 25 september 2019

DE KLACHT

en het blijft maar duren. Met regelmaat schenkt de landelijke pers er aan dacht aan. Het blijft echter gebeuren dat Essent zich op kwalijke wijze profileert in individuele klant situaties. Mijn persoonlijke geval staat dan ook niet op zichzelf en is net als bij zovelen te triest voor woorden. Je moet je er toch als zo'n grote landelijk opererende partij voor schamen dat je zo'n reputatie aan het opbouwen bent, dat je op zo'n laakbare wijze afbreuk doet aan je goede (?) naam. Allereerst door (strategisch!) gebruik te maken van wederverkopers die schijt hebben aan persoonlijke belangen van klanten en alleen uit zijn op eigen gewin. Ten tweede door dan nog eens te blijven volharden in je foute werkwijze. Zoals in mijn geval waarin aantoonbaar door de wederverkoper (....) van Gaslicht.nl een foutief maand totaal bedrag wordt gegarandeerd maar dat na ontvangst van de overeenkomst niet blijkt te kloppen (40% hoger!). Ook de termijn van 5 jaar die plotseling in de overeenkomst vermeldt staat maar die echter nooit genoemd is en waaraan je dan als ZZP-er definitief vast zit. Essent, je moet je schamen dat je niet meer ontvankelijk bent voor het betoog van een gedupeerde die volkomen fout is voorgelicht en er dus in is geluisd. Dat je maar blijft volhouden en nauwelijks communiceert. Essent je moet je schamen dat je uiteindelijk bakzeil haalt als uit een gespreksopname toch blijkt dat er inderdaad nooit is gesproken over een termijn van 5 jaar en je dus geen poot hebt om op te staan en je de zgn. overeenkomst annuleert maar tegelijk toch ook nog een factuur stuurt over een zogenaamd verbruik waar ik niets van af weet, niet om gevraagd heb en ook volkomen onterecht is omdat er nou eenmaal geen overeenkomst was. Het gaat slechts om een bedrag van € 115 (voor EEN week levering!) maar die door mij om principiële redenen nooit zal worden betaald! Essent heeft nl. overeenkomst gezonden die niet conform de afspraak was en op basis waarvan ik per omgaande heb laten weten niet verder met ze in zee te gaan. Inmiddels heeft Essent de vordering 'verkocht' aan een incasso bureau(!) zodat zij zichzelf aan deze lastige discussie kunnen onttrekken. Hiertegen kan je je dan gaan verzetten maar nu al wordt gedreigd dat er beslag wordt gelegd op je bankrekening. Essent: schaam je! Schaam je voor je werkwijze.Schaam je omdat je het woord EXCUSES niet in je vocabulaire hebt staan en van 'goed fatsoen' nog nooit gehoord hebt. Uiteraard ga ik dat incasso bureau betalen om nog meer ellende te voorkomen. Maar je wordt gewoonweg met je rug tegen de muur geplaatst. Maar Essent is voor mij verworden tot een partij van een zeer bedenkelijk niveau. Mijn advies is dan ook nooit met hen in zee te gaan! Tot slot: ik heb Essent al weer enkele maanden geleden een factuur gestuurd waarmee ik de uren in rekening bracht die ik heb moeten besteden aan weerleggen van het onrechtmatige contract dat mij is aangesmeerd. Tot op heden (ca. 2 maanden later) niets gehoord, ook niet op mijn aanmaning. Geen briefje dat mijn factuur niet ontvankelijk is. Dezelfde arrogantie. de incasso van mijn factuur gaat nu ook naar een incassobureau.

Was bovenstaande ervaring nuttig voor u?
Reageer
Nest contract
Marlies Schreurs uit Grashoek, 4 september 2019

Wij zijn al 30 jaar klant bij Essent. Bij het verlengen van ons contract zo’n vier jaar geleden een Nest thermostaat aangeschaft. Super tevreden over. Begin dit jaar moesten wij vanwege spierziekte verhuizen en wilden de Nest graag meenemen. Toen bleek dat Essent dat niet meer in hun pakket had en we de verhuizing via Volta moesten regelen. Tien keer daar uren in de wacht gestaan, enkele keren de belofte gekregen dat we terug gebeld zouden worden wat nooit gebeurde. Uiteindelijk bleek een verhuizing en aansluiting op het nieuwe adres 200 euro te kosten. Heel slecht van Essent want we hadden een contract met hun afgesloten. De thermostaat is blijven hangen op het oude adres omdat er bij Volta niet op tijd een afspraak gemaakt kon worden. Ons contract is nu bijna afgelopennen na dertig jaar overwegen wij nu toch een overstap.

Reactie van Essent , 16 september 2019

Beste Marlies,

Wat vervelend om te horen dat jullie moesten verhuizen.

De Nest thermostaat is in dit geval een welkomstgeschenk geweest. Wanneer je gaat verhuizen, is het helaas zo dat dit een eigen verantwoordelijkheid is om 'm mee te nemen, of te laten hangen.

Er kan een service geboden worden door Volta Solar (of wellicht ook via Nest zelf), om de thermostaat te ontkoppelen en mee te nemen. Dit zit inderdaad niet standaard bij het geschenk, alleen het product.

Vervelend om te horen dat Volta Solar niet snel heeft gereageerd en zijn beloftes niet zijn nagekomen. Bij Essent kunnen wij inderdaad alleen het contract verhuizen, maar niet eventuele welkomstgeschenken.

Ik durf niet te zeggen waar die 200 euro vandaan komt. Wanneer je namelijk verhuist, zijn daar vanuit ons geen kosten aan verbonden. Je kunt het contract namelijk gewoon meeverhuizen.

Producten staan daar wel nog steeds los van. Wil je de thermostaat meenemen, dan kan dit helaas niet via ons. Dit omdat de installatie en montage via Volta Solar loopt. Dit staat dus echt helemaal los van je contract bij ons.

Helaas kan ik hierin niks voor jullie betekenen, omdat dit echt allemaal via Volta Solar loopt en wij alleen eenmalig een product leveren bij een contract. Ik had het graag anders gezien maar die mogelijkheid heb ik helaas niet. Ik vind het jammer dat dit een reden is om over te stappen.

Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik dit uiteraard graag.

Groet,

Essent Webcare

Was bovenstaande ervaring nuttig voor u?
Reageer
Verkopers aan de deur rond 21.00 uur
Geertje, 26 augustus 2019

Ik zou 120 euro krijgen als ik direct zou over stappen naar Essent

Reactie van Essent , 28 augustus 2019

Hoi Geertje,

Dankjewel voor het delen van je ervaring. Echter begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt, sorry!

Als ik iets voor je kan betekenen stuur je ons dan een e-mail via antwoordconsument@essent.nl.

Groetjes,

Laura

Webcare Essent

Was bovenstaande ervaring nuttig voor u?
Reageer
Onprofessionele dienstverlening
Peeters, 30 juli 2019

Zeer moeilijke overstap naar Essent waarvoor ik al verschillende malen contact had moeten opnemen met hun klantendienst.

Bij de tussentijdse afrekening sprak mijn factuur van incorrecte meterstanden, incorrecte data en een dubbele meter voor gas. Dit bleek een lay-out fout te zijn die ze niet willen/kunnen rechtzetten. Ongeacht de correctheid van de documenten die ze opsturen verwachten ze toch betaling van de klant. Correcte facturen opsturen lijkt me een minimale dienstverlening..

Was bovenstaande ervaring nuttig voor u?
Reageer
Beduveld
Jeffrey, 19 juli 2019

Essent zijn grote oplichters. Medewerker van essent belt om te zeggen dat ze samenwerken met NLE, en dat overstap van NLE naar Essent geen contractbreuk meer is.

Onder valse informatie een contract aangegaan, en na gesprek met medewerker die AANGEEFT dat een voicelog bestaat van het oplichtgesprek, dat de voicelog 3 MAANDEN zou worden bewaard, maar dat ik heel vaag "eerst moest mailen voor ik het gesprek mocht beluisteren" ivm zekerheid, krijg ik mail terug dat er geen voicelog bestaat.

Ik heb contact opgenomen met een advocaat. OPLICHTERS.

Reactie van Essent , 23 juli 2019

Wat vervelend om te horen Jeffrey !

Dit is helemaal niet de wijze waarop wij klanten willen aanmelden en betreuren dit dan ook heel erg.

Wil je ons een mailtje sturen met je persoons- en adresgegevens zodat we samen naar een passende oplossing kunnen kijken?

Je mag deze gegevens toesturen naar antwoordconsument@essent.nl .

Groetjes Webcare Essent !

Was bovenstaande ervaring nuttig voor u?
Reageer
Belachelijk en incapabel
mk uit Nijkerk, 6 juni 2019

Ik heb een verkoopster aan de deur gehad met een mooi praatje. Ik ging veel minder betalen per maand en kreeg een extra bonus na 1 jaar.

Ik heb haar de vraag gesteld: Wanneer kan ik van het contract af.

Haar antwoord was dat ik ten alle tijden op kon zeggen alleen dat het mij 50 euro per product zou kosten. Na twijfelen heb ik besloten om over te stappen. De verkoopster heeft mijn jaarafrekening bekeken en een maandbedrag betaald. na de overstap periode kwam ik erachter dat het maandbedrag veel te laag ingeschat was en dat de kosten duurder waren dan mijn huidige leverancier vanwege de vele toeslagen welke erbij gekomen zijn.

Vervolgens contact opgenomen met mijn oude leverancier en de boel weer overgesloten..

Al met al ben ik 1,5 maand klant geweest. Toen kwam mijn eindafrekening.. wat bleek.. de boete was geen 50 euro per product maar 125 euro..

Aangezien ik het daar niet mee eens ben ga ik deze niet betalen... het is gewoon schandalig en belachelijk hoe ze je bij Essent behandelen!

De verkoopster aan de deur heeft blijkbaar geen enkel verstand van hetgeen ze verkoopt en is dus volledig incapabel!!!!

De klantenservice heeft contact met mij opgenomen, en dan komt er naar voren dat ze het heel vervelend vinden hoe het gegaan is maar schijt hebben aan de situatie en dat je gewoon moet betalen.

Mijn conclusie:

Zeg allemaal zo snel mogelijk op bij Essent en ga naar energiemaatschappijen die je niet bedonderen

Reactie van Essent , 11 juni 2019

Goedemiddag,

Wat vervelend dat de aanmelding zo is verlopen, dit natuurlijk niet de werkwijze die wij willen nastreven! Omdat ik de huidige situatie nogal betreur, ga ik het hier niet bij laten zitten.

Zou je deze info in een privébericht willen sturen naar onze Facebook-pagina? Een van mijn collega's (of ik) zal deze klacht dan zeker in behandeling nemen!

Groetjes,

Webcare

Reactie mk, 13 juni 2019

Men heeft als oplossing: U heeft pech dat wij een personeelslid ingezet hebben die incapabel is.. en u zoekt het maar lekker uit. Het enige dat ik kan zeggen is -- bedankt

Was bovenstaande ervaring nuttig voor u?
Reageer
Asociaal
Van de pasch, 3 juni 2019

Afgelopen november jaarrekening gehad en geld terug gekregen nu door verhuizing in maart een eindafrekening waar we ruim 300 euro moeten bij betalen over een periode van 4 maanden. Dan bel je met essent en vraag je of hun kunnen vertellen dat het bedrag zo hoog is krijg je als antwoord dat maakt toch niet uit u moet gewoon betalen..... Belachelijk asociaal bedrijf!! Tot nu toe nog steeds geen idee hebben waarom die rekening zo hoog is

Reactie van Essent , 5 juni 2019

Beste heer, mevrouw, Van de Pasch,

Bedankt voor uw bericht. Ik kan mezelf voorstellen dat u baalt van de afrekening. Wat een flink bedrag zeg. Vervelend om te lezen dat u nog geen duidelijke uitleg gehad heeft.

Zonder dat ik de factuur heb bekeken vermoed ik dat de kosten zo hoog zijn omdat u 4 koude maanden afrekent. Bij een afrekening over een winterperiode moet vaak bijbetaald worden omdat de kosten voor het gasverbruik een stuk hoger zijn dan de betaalde termijnbedragen.

Graag zou ik de factuur samen met u doornemen. Stuurt u mij uw gegevens via: webcare@essent.nl? Dan neem ik contact met u op.

Met vriendelijke groet,

Will

Essent webcare

Was bovenstaande ervaring nuttig voor u?
Reageer
Essent manipuleert geluidsopnamen.
Paul uit Nijmegen, 30 mei 2019

Hieronder staat tekst die ik in eerste instantie op deze site plaatste. Inmiddels heb ik de geluidsopnames binnengekregen en gehoord. Nu blijkt dat een groot gedeelte van de opnames zijn gewist. Het stuk waar ik duidelijk aangeef dat ik ALLEEN AKKOORD GA ALS IK NIET MEER BETAAL DAN BIJ OXXIO, is geheel verdwenen. Het bandje wordt abrupt afgebroken.

Het is schandalig hoe callcenters te werk gaan. Je wordt vaak gebeld, ze praten snel en onduidelijk en er worden dingen toegezegd die niet waargemaakt worden. De bellers zullen wel worden afgerekend op hun prestaties, hoe meer nieuwe klanten hoe meer..........

Maar dit gaat natuurlijk ten kosten van deze nieuwe klanten. Ik denk dat veel mensen gedupeerd worden en verbaast zijn over het uiteindelijke contract dat ze krijgen en totaal anders is (beleven) dan uit het telefonische contact wat ze hebben gehad. Op het moment dat ze bellen namens de Essent is zij hier ook verantwoordelijk voor. Dus ook voor het 'wissen' van een essentieel onderdeel van de geluidsopnames. Mijn inziens komen alle gemaakte afspraken te vervallen om dat zij 'valsheid in geschriften' hebben gepleegd. Maar er is vast wel ergens een organisatie waar ik hiermee iets kan ondernemen, een geschillencommissie of iets dergelijks. Wie kan mij hiermee helpen?

Nog steeds wil ik het op een normale manier oplossen maar krijg er zo wel een hard hoofd in. Niet alleen voor mijzelf maar voor alle andere gedupeerde. Het enige wat ik van Essent ontvang is aanmaningen, dit terwijl ik dik het bedrag betaal wat telefonisch is afgesproken. Hopelijk komt er snel een eind aan deze nachtmerrie. Het is zonde tijd en ik heb wel meer te doen.

Ik wil zonder kosten hier uitkomen en dat gemaakte afspraken nakomen.

Tot zover

Paul

Nijmegen

TEKST: ENERGIELEVERANCIERS.NL :

Essent komt afspraken niet na.

Paul uit Nijmegen, 8 mei 2019

November 2018 werd ik gebeld door Essent (of iemand in opdracht van

Essent) die mij voorstelde om over te stappen naar Essent omdat ik dan

goedkoper uit zou zijn. Aangezien ik die maand helemaal suf werd

gebeld door allerlei callcenters heb ik het even afgehouden en gezegd

dat ik er over na wil denken en het een en ander eerst wil uitzoeken.

We hebben daarna nog twee keer telefonisch contact gehad.

Voor mij natuurlijk de eerste vraag: waarom zou ik overstappen. Dat ik

maandelijks goedkoper uit zou zijn is natuurlijk een legitieme reden,

zeker in deze tijd. Op dat moment betaalde ik € 90 (inclusief btw) bij

Oxxio, zelfs kreeg ik jaarlijks geld terug. De jongeman die mij belde

zij dat ik bij Essent voor hetzelfde verbruik maar €70 per maand zou

betalen. Daarnaast zou ik na een jaar altijd kunnen veranderen van

leverancier. We hebben de afspraken later op band laten vast zetten.

Ik heb duidelijk aangegeven dat ik alleen akkoord ga als ik

maandelijks niet duurder uit zou zijn. Ik ga ervan uit dat wat

telefonisch is afgesproken ook rechtsgeldig is.

Dus toen ik het contract binnenkreeg heb ik niet het hele boekwerk met

alle condities doorgelezen, is altijd standaard. En ik mag aannemen

dat een gerenommeerd bedrijf als Essent zich niet kan permitteren om

te liegen, lijkt mij. Nu krijg ik twee maanden later de eerste nota

van € 120,- , dit is toch echt anders dan de afgesproken € 70,-. Nu

blijkt ook de tarieven hoger te liggen dan ik bij Oxxio betaalde,

sterker nog in een keer komt er ook nog een de btw bij waardoor het

verschil nog groter wordt. Omdat ik in een keer een zakelijk contract

heb. Het woonhuis blijft hetzelfde, levering, meter en alles is nog

hetzelfde. Ik snap er niets van. Het kan ook niet zijn omdat in 2019

de kosten zijn verhoogd omdat het contract van na 1 januari is.

Inmiddels meerdere keren contact gehad en wordt mijn verzoek tot

ontbinding contract Essent en herstel van mijn oude aansluiting

systematisch afgewezen.

Zelfs heb ik meerdere keren om de geluidsopname gevraagd waar uit

blijkt dat ik niet duurder zou uitkomen per maand dan bij mijn vorige

leverancier. Krijg geen reactie alleen maar nota's. Daarnaast lukt het

niet om in te loggen in Mijn Essent, dit terwijl ik al twee keer ook

een nieuw wachtwoord heb gekregen. Ik baal als een stekker omdat ik

steeds met zaken bezig ben waar ik niet mee bezig wil zijn. En dat

zo'n grote organisatie op deze manier aan haar klanten moet komen en

gewoon liegt, vindt ik meer dan verwerpelijk en zal er alles op alles

aan doen op dit tot een goed einde te brengen. Al moet ik alle sociale

media inschakelen die maar mogelijk is. Het gaat mij niet alleen om

die paar tientjes maar de hele gang van zaken. Tot zover

Reactie van Essent , 31 mei 2019

Beste Paul,

Uit je bericht begrijp ik dat er veel onduidelijkheden zijn over je aanmelding. We willen graag nogmaals met je in gesprek gaan hierover.

Hiervoor ontvang ik graag je postcode/huisnummer per e-mail op het volgende e-mail adres webcare@essent.nl.

Groetjes,

Webcare Essent

Was bovenstaande ervaring nuttig voor u?
Reageer
Gigantisch misleid door ESSENT
Anna Donkervoort, 19 mei 2019

In februari gebeld door beller, en zei dat ze van MKB collectief was. Ze vroeg mij of ik nog tevreden was, dat ik mij destijds bij aansloot. Mijn antwoord was dat ik zeer tevreden was met mijn huidige leverancier NUON. Daarbij gaf ik aan op dat moment te druk was, ze bleef aandringen en dat het haar enkel ging om gegevenscontrole of alles nog klopt. Even snel 10 vragen met JA beantwoorden, echter tijdens de 10 vragen vroeg ik, dat het NIET om een overstap ging. Zij verzocht mij pas na 10 vragen, dan vragen kon stellen of op/aanmerkingen kon doen. En verzekerde mij, dat alles onveranderd bleef, en niets hoefde te doen. Nu tot mijn grote verbazing , kreeg ik vorige week mail van ESSENT, dat ik nu klant bij hun was. Met nog een mail met een factuur van 411 euro, 60 euro meer dan bij NUON!!!, zou ik toch NOOIT mee akkoord gaan. Ik ESSENT bellen, wat ik krijg te horen.... ik kan een voicelog doen, maar weten niet hoe het gesprek gegaan is, en wat er is afgesproken... Ik zou toch NOOIT akkoord gaan met 60 euro meer betalen, en daarbij contractbreuk bij NUON waar ik een boete voor moet betalen... Voicelog duurt 6 a 8 weken, BELACHELIJK!!! Ondertussen betaal ik een rekening van 1600 euro..... ESSENT BEDANKT!!!!

Was bovenstaande ervaring nuttig voor u?
Reageer
Essent komt afspraken niet na.
Paul uit Nijmegen, 8 mei 2019

November 2018 werd ik gebeld door Essent (of iemand in opdracht van Essent) die mij voorstelde om over te stappen naar Essent omdat ik dan goedkoper uit zou zijn. Aangezien ik die maand helemaal suf werd gebeld door allerlei callcenters heb ik het even afgehouden en gezegd dat ik er over na wil denken en het een en ander eerst wil uitzoeken. We hebben daarna nog twee keer telefonisch contact gehad.

Voor mij natuurlijk de eerste vraag: waarom zou ik overstappen. Dat ik maandelijks goedkoper uit zou zijn is natuurlijk een legitieme reden, zeker in deze tijd. Op dat moment betaalde ik € 90 (inclusief btw) bij Oxxio, zelfs kreeg ik jaarlijks geld terug. De jongeman die mij belde zij dat ik bij Essent voor hetzelfde verbruik maar €70 per maand zou betalen. Daarnaast zou ik na een jaar altijd kunnen veranderen van leverancier. We hebben de afspraken later op band laten vast zetten. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik alleen akkoord ga als ik maandelijks niet duurder uit zou zijn. Ik ga ervan uit dat wat telefonisch is afgesproken ook rechtsgeldig is.

Dus toen ik het contract binnenkreeg heb ik niet het hele boekwerk met alle condities doorgelezen, is altijd standaard. En ik mag aannemen dat een gerenommeerd bedrijf als Essent zich niet kan permitteren om te liegen, lijkt mij. Nu krijg ik twee maanden later de eerste nota van € 120,- , dit is toch echt anders dan de afgesproken € 70,-. Nu blijkt ook de tarieven hoger te liggen dan ik bij Oxxio betaalde, sterker nog in een keer komt er ook nog een de btw bij waardoor het verschil nog groter wordt. Omdat ik in een keer een zakelijk contract heb. Het woonhuis blijft hetzelfde, levering, meter en alles is nog hetzelfde. Ik snap er niets van. Het kan ook niet zijn omdat in 2019 de kosten zijn verhoogd omdat het contract van na 1 januari is. Inmiddels meerdere keren contact gehad en wordt mijn verzoek tot ontbinding contract Essent en herstel van mijn oude aansluiting systematisch afgewezen.

Zelfs heb ik meerdere keren om de geluidsopname gevraagd waar uit blijkt dat ik niet duurder zou uitkomen per maand dan bij mijn vorige leverancier. Krijg geen reactie alleen maar nota's. Daarnaast lukt het niet om in te loggen in Mijn Essent, dit terwijl ik al twee keer ook een nieuw wachtwoord heb gekregen. Ik baal als een stekker omdat ik steeds met zaken bezig ben waar ik niet mee bezig wil zijn. En dat zo'n grote organisatie op deze manier aan haar klanten moet komen en gewoon liegt, vindt ik meer dan verwerpelijk en zal er alles op alles aan doen op dit tot een goed einde te brengen. Al moet ik alle sociale media inschakelen die maar mogelijk is. Het gaat mij niet alleen om die paar tientjes maar de hele gang van zaken. Tot zover

Reactie van Essent , 9 mei 2019

Beste Paul,

Ik kan me voorstellen dat je hier niet blij mee bent! Een bedrag van €120,00 of €70,00 is wel een heel groot verschil. Ik wil graag voor je uitzoeken waar deze berekening op gebaseerd is.

Stuur een mail naar webcare@essent.nl. Geef een korte toelichting en graag ontvang ik ook je jaarverbruik bij Oxxio (zie oude jaarafrekening).

Ik hoor graag van je!

Met vriendelijke groet,

Jennifer

Webcare Essent

Was bovenstaande ervaring nuttig voor u?
Reageer
Gemene verkooptrucs
Ruud, 12 april 2019

Ik werk als taalcoach, en maakte het gisteren mee dat mensen die de taal niet goed spreken agressief worden benaderd en hun gegevens te goeder trouw doorgeven via de telefoon. Daarna blijkt dat er een contract afgesloten is voor 5 jaar, dit gebeurde bij een Syrisch gezin waarvan de vader hard werkt en ineens een brief kreeg om meterstanden door te geven. Contract annuleren alleen mogelijk tegen betaling van 2 x €125 !! Ik denk erover aangifte te gaan doen bij de politie. Als de zoon van het gezin belt wordt er doodleuk gezegd dat pa zelf zijn gegevens heeft afgegeven; ze doen zich voor als de eigen energiemaatschappij, de naam Essent of overstappen zou niet genoemd zijn..sowieso ga je iemand die jou niet goed begrijpt/verstaat een contract aansmeren via de telefoon.

Reactie Ruud, 15 april 2019

Ondertussen is de kwestie al afgehandeld en bleek het contract niet geldig. Ik begreep dat het is afgesloten via een extern bedrijf en Essent heeft netjes een excuusbrief gestuurd. Bedankt voor de oplossing van dit probleem!

Was bovenstaande ervaring nuttig voor u?
Reageer
VerbruiksManager Essent onzin
LC Jansen uit Amsterdam, 3 april 2019

Essent adverteert met de VerbruiksManager. VerbruiksManager - geen verrassingen op uw jaarrekening! Hoe voorkom ik dat ik moet bijbetalen op mijn jaarrekening - de VerbruiksManager! We hebben de VerbruiksManager iedere maand gecheckt en iedere maand onder het verbruik, dan wel termijnbedrag advies. Nu krijgen we de jaarrekening en moeten fors bijbetalen. Onzin dus die VerbruiksManager. Nooit meer Essent voor ons! Klaar mee!

Reactie IH, 28 mei 2019

Klopt hier hetzelfde verhaal

Was bovenstaande ervaring nuttig voor u?
Reageer
Toch in verkooppraatje getrapt
Christiaan uit Zwolle, 2 april 2019

In mei vorig jaar een verkoper aan de deur gehad die beweerde dat Essent de beste was. Nu zie ik dat als een uitdaging om het tegendeel te beweren maar deze jongeman had de zaken goed voor elkaar. Helaas heb ik zelf de boel niet goed nagelezen waar ik afgelopen week achter kwam.

Dit beloofde de verkoper:

- na 12 maanden € 300 cashback (€ 150,- per product)

- na 12 maanden boetevrij opzeggen (5jr contract)

De verkoper beweerde dit zelf ook zo te doen en elk jaar tussen Nuon en Essent te wisselen wat die geven de hoogste cashback.

Dit is het geworden:

- de € 300,- wordt gefaseerd uitgekeerd over 5 jaar

- na 12 maanden zeker niet boetevrij opzeggen.

Dus ik zit nu nog een paar jaar aan Essent vast. Ik heb via Essent een klacht ingediend, maar ik weet natuurlijk dat ik zwak sta. Ik kan niks bewijzen wat de verkoper mij verteld heeft. Dat snap ik. Ik hoop alleen dat er meer mensen over deze verkoper een klacht hebben ingediend dat ze wellicht een gesprek met hem aangaan.

Voor nu is het denk ik handig dat ik overstap naar Nuon voor 3 jaar. Dan wordt mijn € 250,- opzegboete vergoed en ben ik a) van Essent af en b) heb ik een kortere looptijd om te wisselen van leverancier.

Voor nu voel ik mij ontzettend dom dat ik er toch ingetrapt ben. Ik duik altijd in de energieprijzen om voor mijzelf de beste deal eruit te slepen en dat overkomt mij zoiets doms. #aldoendeleertmen blijkbaar.

Was bovenstaande ervaring nuttig voor u?
Reageer
Waardeloze bureaus werken ze mee
Evert, 27 maart 2019

Zeer aggresief en je moet nu beslissen voor 5 jaar vast. Kan je niet meer vanaf als bedrijf zijnde.

Pas dus op wat je doet

Reactie van Essent , 29 maart 2019

Dat meen je niet, Evert! Wat een vervelende situatie zeg!

Als u mij uw postcode en huisnummer geeft dan ga ik hier heel snel achteraan. Van dit soort praktijken worden wij namelijk ook niet vrolijk!

Ik hoor graag spoedig van u, zodat we hier snel een actie op kunnen uitvoeren.

U kunt uw gegevens eenvoudig sturen naar webcare@essent.nl. U kunt in uw mail aangeven dat u mij heeft ''gesproken'' en dat het om een klacht over zakelijke werving gaat.

Ik vertrouw er op u zo voldoende te hebben geïnformeerd en wens u een mooi weekend.

Groeten,

Marlon

Essent Webcare

Was bovenstaande ervaring nuttig voor u?
Reageer
Er in geluisterd door gas en licht adviseur bij essent
Hoffer, 21 maart 2019

Echt er IN GELUIST ,door dat ik zzp er was kon ik veel goedkoper gas en stroom ,krijgen.Alles was een stuk beter,je betaald nu wel even meer ,maar dat komt terug op de eind afrekening.

Ik herhaal nog,ben een kleine startende ondernemer ,die de zaken aan de keukentafel regeld,en alleen een huis aansluiting heb!

Gebruik max 1050m3 gas ,en 3200kwh.

Echt gas en licht adviseur ,heeft wel een UUR op me ingedramd .!

Geloofde hem eerst,maar hij had nooit verteld dat de vastkosten voor een zakelijk contract ,een stuk duurder zijn,,,,!

Nu moet ik knokken ,met Essent ,ze moeten de band afluisteren, om eraf te komen ,na latere info,duur 6-8weken 🤕🤕🤕😖

Na achter af blijkt dat dit al meer in het nieuws geweest te zijn,gemist😤

Mij benieuwen was Essent ,hiervoor regeld.

Heb SPIJT ,dat ik ooit met een telefonisch verkoper in zee gegaan ben.

En ZEKER niet met gas en licht !,,!

Brandwacht Hoffer

Reactie Bianca uit Zaanstad, 24 maart 2019

Beste Brandwacht Hoffer, U kunt van dit contract af omdat het een woonhuis betreft waar het contract op is afgesloten en geen bedrijfspand. Hierdoor kunt u de BTW niet terugvorderen en er mogen geen zakelijke contracten op woonhuizen worden afgesloten. Neem contact op met de Autoriteit consument en Markt, u kunt ze bellen en zij vertellen u wat te doen. Leg anders uw klacht ook voor aan de geschillencommissie. Succes! Met vriendelijke groet, Bianca

Reactie van Essent , 25 maart 2019

Bedankt voor de review. Wat een ontzettend vervelende situatie. Dit had zeker beter gekund. Oprecht mijn excuses dat het op deze manier heeft moeten gaan.

Mijn collega's bij Essent Zakelijk zijn er vol op mee bezig. Ik vertrouw er op ook op dat zij met een goede oplossing zullen komen voor de situatie.

Mocht u willen weten wat de status is van uw aanvraag, wil ik u adviseren om contact op te nemen via 0900-1466.

Met vriendelijke groet,

Essent Webcare

Reactie Hoffer, 25 maart 2019

Geachte Essent,

Vervolg mail ,is reeds na gestuurd.

Hopenlijk komen we samen goed uit.

Neem het de gas en licht verkoopadviseurs ,kwalijk.

Met goed ,vertrouwen,

Brandwacht Hoffer

Reactie Limburg, 4 april 2019

Voor mij precies hetzelfde! Ik werk als zzp’er vanuit huis (paar uurtjes per week)..

Ook gebeld door Essent.. Het is veel goedkoper bla bla, en later las ik pas dat het voor 5 jaar vast is.. en toen heb ik gebeld dat ik hem toch wou annuleren, dat kon niet meer.. nu een tijdje laten rusten en wat dingen uitgezocht. Maar het zit me niet lekker en ik wil er graag vanaf!

@essent, ook ik zou graag een oplossing willen hebben!

Reactie Luc van de Riet uit Goirle , 8 april 2019

Ik kom er zojuist ook achter dat ik er door Essent op identieke wijze ben ingeluisd. Mooie verkooppraatjes via de telefoon waarbij duidelijk is gezegd dat er geen enkel addertje onder het gras zou zitten. Bij toeval (een leverancier belde voor voordeligere tarieven en gaf aan dat we niet over konden stappen) kwam ik er zojuist achter dat wij een zakelijk contract voor 5 jaar (?!) hebben afgesloten! Dit is door de betreffende verkoper bewust niet gemeld.

Ik was achterdochtig maar vertrouwde na een aantal keer de verkoper gesproken te hebben zijn verhaal en ben een jaartje geleden overstag gegaan en overgestapt naar Essent. De beloofde lage maand tarieven blijken bij de jaarafrekening te kloppen (dat viel mee) maar nu blijkt dat we nog 4 jaar vastzitten snap ik wel hoe dit kon (ze mogen nog een aantal jaar van ons plukken...).

Ik laat het hier niet bij zitten en ga er alles aan doen om het contract te ontbinden. Belachelijk hoe ze ons hebben gefopt, het zal misschien juridisch gezien mogen wat ze hebben gedaan maar ben hier totaal niet blij mee en ben erg teleurgesteld in Essent.

Was bovenstaande ervaring nuttig voor u?
Reageer
Pas op!
Tim uit Middelburg, 14 maart 2019

Daar zit je dan als trouwe klant van Essent. Contract mag ik verlengen en omdat ik klant ben krijg ik wel €175,- korting

Maar pas op Essent klanten, een nieuwe Essent klant krijgt voor een contract “onder precies dezelfde voorwaarden” €250,- korting. De omgekeerde wereld dus. Wij gaan dus overstappen.

Reactie van Essent , 15 maart 2019

Beste TIm,

Fijn om te lezen dat je een trouwe klant bent en ik kan me natuurlijk voorstellen dat je ook een goede aanbieding wenst te ontvangen.

Ik kijk dan ook graag voor je na wat er mogelijk is want naast de cashback hebben we ook genoeg andere leuke aanbiedingen voor bestaande klanten.

Omdat ik helaas geen gegevens van je heb kan ik je vraag nu niet beantwoorden. Ik wil je dan ook vragen om het bovenstaand verhaal samen met je postcode en huisnummer te sturen naar webcare@essent.nl.

We nemen zo snel mogelijk contact met je op als we je e-mail hebben ontvangen.

Groetjes,

Denis

Webcare

Was bovenstaande ervaring nuttig voor u?
Reageer
Triest, daar gaan je ESSENTJES....
Maas, 12 maart 2019

Op 12-03-2019 hebben wij om onze verhuizing door te geven naar het buitenland contact gezocht met; Netflix, Vitens, KPN, Stokertje, energiewacht, fitness en nog meerdere, iedereen wenste ons een fijne toekomst....

Dan nog Essent bellen (contract loopt 13/9).

Dit werd een ander verhaal.

Essent ziet het als contractbreuk, 250 euro boete...

Ik ben echter van mening dat in zake van verhuizing naar het buitenland enige coulance op zijn plaats is! We willen geen contractbreuk maar ESSENT levert niet naar het buitenland.

Jammer daar gaan je ESSENTJES....

NIET NETJESSSSS

Maas

Reactie van Essent , 14 maart 2019

Beste heer, mevrouw Maas,

Hartelijk dank voor uw bericht. Uiteraard wens ook ik u een fijne toekomst.

Ik snap helemaal dat je niet blij bent met de boete van € 250,-. Toch moet ik vermelden dat ik in deze situatie geen coulance verlenen. Bij het voortijdig beëindigen van de overeenkomst wordt de wettelijk vastgestelde opzegvergoeding in rekening gebracht. Ook bij emigratie. Het bedrag zal op de eindafrekening verrekend worden.

Met vriendelijk groet,

Will

Essent webcare

Reactie Maas, 14 maart 2019

Nogmaals, wij willen geen contractbreuk plegen, maar aangezien Essent geen diensten levert in Frankrijk, staan wij voor een voldongen feit en met onze rug tegen de muur. Om dan alsnog op deze wijze te blijven volharden aan het contract is niet klant/servicegericht. Misschien toch eens bekijken in alle redelijkheid of er in dergelijke omstandigheden niet anders mee omgegaan dient te worden vanuit Essent. Wij zullen binnen onze familie, vrienden en werkkring Essent zeker niet aan bevelen. Zeer onterecht!!!

Was bovenstaande ervaring nuttig voor u?
Reageer
Onbeschoft gedrag Essent verkopers is structureel
Harrie van den Meerendonk, 9 maart 2019

Het is enkele jaren geleden dat ik door een telefonische verkoper van Essent ben gebeld met een aanbieding om mij weer als klant terug te krijgen. Mijn antwoord was dat ik een goedkopere leverancier had gevonden en deze wilde behouden. Daarop kreeg ik de reactie dat Ik mij zeker had laten beetnemen, en dat ik daar wel achter zou komen als ik het contract goed zou lezen. Na deze onbeschofte en arrogante opmerking heb ik het gesprek beëindigd. Essent heeft voor mij voorgoed afgedaan en heb ze verzocht mij nooit meer te bellen.

Essent is recentelijk in het nieuws gekomen door onbeschoft gedrag van telefonische verkopers. Met mijn ervaring wil ik duidelijk maken dat dit geen incident is, maar een structureel probleem bij Essent. Ik adviseer iedereen om deze leverancier te mijden.

Was bovenstaande ervaring nuttig voor u?
Reageer
Oplichters
Gabriel uit Oss, 7 maart 2019

Besodemieteren en bedonderen de hele boel. Liegen alles bij elkaar. Sturen geen mail wat ze beloven en vervolgens zit je vast aan een zakelijk contract wat ook nog eens niet zomaar STOP gezet kan woorden

Reactie van Essent , 8 maart 2019

Dag Gabriel,

Hartelijk dank voor je bericht. Wat een vervelende situatie zeg! Ik kan me voorstellen dat je hier vragen over hebt.

Kun je mij misschien je postcode en huisnummer sturen, dan zorg ik dat onze MKB/zakelijke afdeling contact met je opneemt om deze vervelende situatie te bespreken.

U kunt uw gegevens toesturen naar webcare@essent.nl. Ik doe de rest!

Ik vertrouw erop u zo voldoende te hebben geïnformeerd.

Groeten en een mooi weekend,

Marlon

Webcare Essent

Was bovenstaande ervaring nuttig voor u?
Reageer
Slecht duur en onbetrouwbaar
Barbara uit Hoogezand , 6 maart 2019

In december ben ik overgestapt naar een andere energieleverancier. Had een contract bij Essent. Toen dit ten einde kwam moest ik zelf contact met hun opnemen voor een nieuw aanbod. Zou worden terug gebeld niet gebeurd. Ja na de tweede keer toen ik belde werd ik weken later terug gebeld had toen inmiddels al een andere goedkopere energiemaatschappije gevonden. Nu is mijn contract gestopt en heeft Essen mijn gegevens verkocht dus wordt nu regelmatig lastig gevallen over aanbiedingen voor iets waar ik helemaal geen interesse en tijd voor heb. Na door vragen werd mij verteld dat ze gegevens van Essent hebben ontvangen. Na een zeer slechte service nu als cadeau van Essent ongevraagde aanbiedingen ontvangen. Mijn advies neem niet Essent als energieleverancier. Duur, slordig, niet betrouwbaar en slechte service.

Reactie van Essent , 12 maart 2019

Bedankt voor de review Barbara.

Wat jammer dat je bent overgestapt. Wel kan ik begrijpen dat je dergelijke beslissing neemt wanneer er afspraken niet nagekomen worden.

Graag zou ik hier dieper op in willen gaan. Om een situatie als deze in de toekomst te voorkomen. En om onszelf te kunnen verbeteren. Daarnaast wil ik graag onderzoeken wie zijn of haar afspraken niet na is gekomen. Hierdoor kunnen we allemaal leren.

Ook vind ik het vreemd om te lezen dat je gegevens zijn "verkocht" naar andere leveranciers en aanbieders. Dit is niet bekend bij ons en ook dit wil ik graag onderzoeken.

Zou je me daarom je verhaal met postcode en huisnummer willen sturen naar webcare@essent.nl? Dan kan ik voor je aan de slag!

Met vriendelijke groet,

Sharona

Essent Webcare

Was bovenstaande ervaring nuttig voor u?
Reageer
Oplichting zakelijk abonnement
Jeffrey Timmers uit Rijswijk, 2 maart 2019

Ik ben twee weken geleden benaderd door een “onafhankelijke bemiddelaar” die zei dat ik als zzp’er recht heb op een mooi zakelijk aanbod.

Alles wat deze meneer vertelde leek te mooi om waar te zijn. Inmiddels de eerste termijn rekening gekregen en deze is 75,00 euro hoger dan mijn vorige aanbieder Eneco?!?

Tevens is er geen mogelijkheid om te annuleren want het is een zakelijke abonnement volgens de verkoper.

Oplichting praktijken die zelfs het nieuws gehaald hebben!

Reactie van Essent , 6 maart 2019

Beste Jeffrey,

Jammer om te horen dat je je opgelicht voelt. Ik begrijp dat het termijnbedrag hoger staat dan dat je voorheen betaalde bij Eneco. Graag wil ik je vragen om contact op te nemen met onze zakelijke afdeling via 0900 1466. Zij kunnen de situatie met je bespreken en kijken naar de mogelijkheden en/of oplossingen. Ze helpen je graag.

Met vriendelijke groet,

Ron

Essent

Was bovenstaande ervaring nuttig voor u?
Reageer