Waar kan ik naar toe als ik een geschil heb met mijn leverancier en wij komen er niet uit?


Om als energieleverancier diensten te verlenen moet een energiedrijf een vergunning te kunnen krijgen. Een voorwaarde voor deze vergunning is het hebben van een goede regeling voor de klachtenafhandeling. Een leverancier kan zelf een goede regeling opstellen en deze goed laten keuren door de toezichthouder. De leverancier kan zich ook aansluiten bij een bestaande geschillencommissie.

Voor consumenten betekent dit u uw klachten in bijna altijd kunt voorleggen aan de Geschillencommissie Openbare Nutsbedrijven van de Stichting Geschillencommissies in Den Haag. U moet dan wel eerst de klachtenprocedure bij uw energieleverancier hebben doorlopen.

Een uitspraak van de Geschillencommissie is bindend. Als consument met een klacht betaalt u een klein bedrag om tot de procedure toegelaten te worden. Wordt u in het gelijk gesteld, dan ontvangt u dit bedrag terug.

De meeste leveranciers hebben gekozen voor aansluiting bij een bestaande geschillencommissie. De branchevereniging Energie-Nederland heeft een geschillencommissie voor de zakelijke klanten. Deelname door leveranciers hieraan is vooralsnog minder algemeen dan aan de Stichting Geschillencommissies.

Naast het voorleggen van uw klacht bij een geschillencommissie kunt u ook kiezen voor een juridische procedure bij een rechtbank.

 

Energie vergelijken en overstappen

De energievergelijker van Energieleveranciers.nl is volledig onafhankelijk. U kunt alle energieprijzen vergelijken en overstappen naar de beste en goedkoopste energieleverancier.