Waarborgsom betalen aan de energieleverancier

Het is mogelijk dat uw nieuwe energieleverancier een waarborgsom vraagt als u klant wordt, indien u volgens uw nieuwe leverancier een betalingsrisico vormt. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als u schulden of betalingsachterstanden heeft opgelopen. U bent dan geregistreerd als zogenaamde ‘risicoklant’.

Waarom waarborgsom betalen?

Energieleveranciers dekken zich door middel van de waarborgsom in tegen het mislopen van inkomsten. Iedere nieuwe klant wordt onderworpen aan een kredietcheck.

Externe kredietcheck

Hoe bepaalt de energieleverancier of u een mogelijk betalingsrisico vormt? Wanneer een leverancier een aanvraag van een nieuwe klant binnenkrijgt, laten zij een extern onderzoeksbureau een kredietcheck doen. Op basis van persoonlijke en statistische informatie bepaalt het onderzoeksbureau hoe groot de kans is dat u in de toekomst uw energierekening niet kunt betalen. Door middel van de kredietcheck geven ze u een kredietscore. Hoe hoger die score, hoe hoger de kans op wanbetaling.

Hoogte van de waarborgsom

De hoogte van de waarborgsom verschilt per energieleverancier en kan oplopen tot €1.000. Energieleveranciers bepalen zelf de hoogte van de waarborgsom. Sommige leveranciers vragen een waarborgsom per product, dus stroom of gas. Dit betekent dat de waarborgsom lager is als u alleen stroom afneemt.

Schuldgrens

Elke energieleverancier hanteert een schuldgrens. Komt uw schuld boven de schuldgrens van de leverancier uit? Dan wordt u pas geaccepteerd als u de waarborgsom betaalt. De schuldgrens verschilt per energieleverancier, daardoor kan het zijn dat u met uw schuld bij een andere leverancier wel wordt geaccepteerd zonder dat u een waarborgsom hoeft te betalen.

Onterechte waarborgsom

Het kan gebeuren dat u onterecht een waarborgsom krijgt opgelegd. Externe onderzoeksbureaus gebruiken informatie uit ‘openbare bronnen’ over wanbetalers, faillissementen en informatie van incassobureaus. Zo kan het voorkomen dat een schuld van vijf jaar geleden – die al is afgelost – voor een probleem zorgt bij het afsluiten van een nieuw energiecontract.

 

Het kan ook voorkomen dat er in uw postcodegebied veel wanbetalers wonen (dit wordt de regioscore genoemd), de vorige bewoners van het adres schulden hebben, of u per toeval dezelfde naam hebt als iemand met een schuld. Sommige leveranciers nemen de regioscore niet meer mee in de beoordeling van nieuwe klanten, maar anderen nog wel.

Bekijk uw besparing