141022-Borg.png

Waarborgsom energie betalen: hoe, wat en waarom?

Soms moet je een waarborgsom betalen aan je energieleverancier, bijvoorbeeld omdat je schulden hebt. Het kan echter ook zijn dat je ten onrechte een borg moet betalen. In dit blog leggen we precies uit welke situaties er kunnen voorkomen en wat je kunt doen als je inderdaad onterecht een borg moet betalen.

Hoe wordt bepaald of je borg moet betalen?

Waarborgsom energieIedere nieuwe klant wordt onderworpen aan een kredietcheck. Meestal wordt deze kredietcheck uitgevoerd door een extern onderzoeksbureau. Tijdens de kredietcheck wordt persoonlijke en statistische informatie verzameld waarmee onderbouwd kan worden hoe groot het risico op wanbetaling is. Aan het einde van de kredietcheck krijg je een zogenaamde kredietscore toegekend. Hoe hoger de kredietscore, hoe kleiner de kans dat je je energierekening niet betaalt. Iedere energiemaatschappij heeft voor zichzelf een grens vastgesteld. Valt je kredietscore onder die grens, dan moet je een waarborgsom betalen voordat je klant kan worden bij die energiemaatschappij. De borg krijg je pas terug aan het einde van je energiecontract.

Situaties waarin om een waarborgsom gevraagd wordt

Met een waarborgsom probeert een energieleverancier zich in te dekken voor inkomsten die eventueel misgelopen worden. Wij hebben telefonisch contact gelegd met de klantenservices van acht grote leveranciers met de vraag in welke situaties eventueel een borg gevraagd wordt. Hieronder vind je een opsomming van verschillende situaties waarin je (al dan niet terecht) borg moet betalen.

1. Je hebt schulden of een betalingsachterstand (gehad)

De meest voorkomende reden dat je een borg moet betalen, is dat je nu of in het verleden een betalingsachterstand of schulden hebt (gehad). In dat geval vorm je voor de leverancier een risico, want die is er niet zeker van dat jij altijd je energierekening betaalt. Om geen inkomsten mis te lopen, vragen energieleveranciers daarom een waarborgsom.

2. Je wordt of bent afgesloten bij je vorige energieleverancier

Als je bij je huidige leverancier wordt afgesloten en je een spoedaanvraag plaatst bij je nieuwe leverancier, gaat er bij de meeste energiebedrijven een belletje rinkelen. Immers: de huidige leverancier dreigt niet zomaar met afsluiting – dit wordt vaak veroorzaakt door een betalingsachterstand. Ook in dit geval zullen leveranciers vaak om een borg vragen.

3. Je hebt zelf geen schulden, maar een naamgenoot wel

Diverse energiemaatschappijen gaven in het telefonische contact aan dat er een kleine kans bestaat dat de kredietcheck wordt uitgevoerd voor iemand anders met dezelfde naam en initialen. Stel, je naam is Thomas Pietersen. Zelf heb je misschien geen schulden, maar iemand anders met de naam T. Pietersen wel. In uitzonderlijke gevallen zou dit een negatieve kredietscore op kunnen leveren, waardoor je ten onrechte verzocht wordt een borg te betalen.

4. Je verhuist naar een andere woning, waarvan de vorige bewoner een betalingsachterstand heeft

Verschillende energieleveranciers vertelden per telefoon dat er bij verhuizing ook wordt gekeken naar de historie van vorige bewoners op dat adres. Indien de vorige bewoner niet kredietwaardig was en de kredietcheck op ‘huisniveau’ wordt uitgevoerd, zou het kunnen voorkomen dat jij als nieuwe bewoner onterecht een borg moet betalen.

5. Je verhuist naar een wijk met relatief veel ‘risiscoklanten’

De wijk waar je naar toe verhuist, kan ook meewegen in het vaststellen van de kredietscore. Diverse leveranciers lieten weten dat het postcodegebied van de woning onderdeel is van de kredietcheck. Indien er geen persoonlijke gegevens over je bekend zijn bij het onderzoeksbureau, dan wegen andere factoren meer mee in het vaststellen van je kredietscore. Verhuis je naar een postcodegebied met relatief veel wanbetalers, ook al heb je zelf geen schulden of betalingsachterstanden? Dan kan het bij hoge uitzondering voorkomen dat je dus toch een waarborgsom moet betalen.

Vara-programma Kassa deed in 2013 onderzoek naar de wijze waarop de externe onderzoeksbureau’s hun oordeel baseren. Toen kwam aan het licht dat een groot onderzoeksburea, EDR Credit Services, inderdaad het stempel ‘betalingsrisico’ meegaf als er sprake was van negatieve betalingservaringen op postcode of adres. Het is niet toegestaan om een consument alleen op basis van een ‘foute’ postcode aan te merken als wanbetaler. Het is echter wel toegestaan deze gegevens mee te laten wegen in het bepalen van de kredietscore, mits dit op een transparante manier gebeurt. Uit onze telefonische rondgang blijkt dat sommige leveranciers deze factor inderdaad onderdeel maken van de kredietscore.

De uitzending van Kassa op 21 september 2013 kun je hieronder terugkijken:

Wat kan je doen als je onterecht een waarborgsom moet betalen?

Als je van mening bent dat je ten onrechte als risicoklant wordt aangemerkt, dan moet je zelf initiatief nemen. Betaal nooit zomaar de gevraagde waarborgsom, maar onderzoek eerst waaróm je de borg moet betalen. Het beste kun je daarvoor contact opnemen met het onderzoeksbureau dat voor de energieleverancier werkt. Vraag inzage in de gegevens die het onderzoeksbureau over je heeft verzameld en vraag om uitleg over de wijze waarop de kredietscore tot stand is gekomen. Kloppen bepaalde gegevens niet, maak dan gebruik van je recht tot correctie en verzoek het bureau dan schriftelijk om een herbeoordeling. Dat kan door een kopie van je legitimatiebewijs, een bewijs van je huidige inkomen en een kopie van een recent bankafschrift op te sturen.

Een heranalyse is meestal gratis (bijvoorbeeld in het geval van EDR Credit Services, een groot onderzoeksbureau dat in opdracht werkt van onder meer Budget Energie en de Nederlandse Energie Maatschappij), maar soms kan een bureau wel een vergoeding in rekening brengen.

Mocht je onvoldoende inzage krijgen in de gegevens, meldt dit dan bij het College Bescherming Persoonsgegevens. Blijft het onderzoeksbureau inzage weigeren, dan is een civiele rechtzaak ook een optie. Mocht het zover komen, dan is het waarschijnlijk eenvoudiger om te kiezen voor een alternatieve energieleverancier waaraan je geen borg hoeft te betalen.

Hoe hoog is de borg per energieleverancier?

Iedere leverancier bepaalt zelf wat de hoogte van de waarborgsom is. Op het moment van schrijven vraagt Energiedirect.nl de hoogste borg: €1.000. de Nederlandse Energie Maatschappij vraagt de laagste borg: €180. Zij doen echter niet aan spoedaanvragen. Een compleet en actueel overzicht van de borg per leverancier vind je hier.

EnergieFlex: een geval apart

EnergieFlex heeft energiecontracten waarbij je wordt afgerekend op basis van werkelijk verbruik. Omdat je natuurlijk pas achteraf je werkelijk verbruik kunt uitrekenen, kun je ook pas achteraf betalen. Om toch alvast een tegoed op te bouwen, wordt aan deze klanten sowieso een borg gevraagd. Ook bij klanten die kiezen voor prepaid energie wordt sowieso een borg (ter hoogte van een geschat maandbedrag) in rekening gebracht. Na de kredietcheck kan EnergieFlex alsnog wijzigen met een maximum van €1.000 (€500 per product). Klanten die bij EnergieFlex kiezen voor een contract met een voorschotafrekening betalen alleen een borg als de kredietscore daartoe aanleiding geeft. Lees dit blog voor meer informatie over EnergieFlex en de borg.

Overstappen is besparen

Het is goed om je te oriënteren voordat je kiest voor een energieleverancier. Onze energievergelijker maakt het heel eenvoudig om energieprijzen en -leveranciers naast elkaar te zetten. Zo kun je gemakkelijk overstappen naar het goedkoopste contract voor jouw situatie.

6 comments

j den brok - 22 oktober 2014 Reageer

Weer energie direct die voorop loopt terwijl ze zelf zo maar dingen doen en een hele hoop fouten maken maar alleen te gunsten van hun zelf en benadelen de klant daar waar ze kunnen en een oplossing daar moet je zelf maar voor zorgen de een weet niet wat de ander doet allemaal schoolkinderen bij de klanten service die alles doen en beloven maar een oplossing ho maar ik snap niet dat Essent dit wil zo een bedrijf zou verboden moeten worden waardeloos

naima - 15 januari 2015 Reageer

Ik was in het begin zeer te vrede over energie direct maar dat was maar voor korte duur. Ben een zakelijke onderneming. Dus kon weliswaar en dag of 2 de maand rekening betalen. Maar betaalde wel altijd. En wat krijg ik dan nu te horen na bijna 2 jaar bij hun te hebben gezeten contract ontbinding. Bel ik de klantenservice om te vragen waarom dit is. Krijg ik een norse schreeuwende medewerkster aan de telefoon. Ongelooflijk. En dan nog een notitie maken dat ik een wanbetaler ben. Nou heb geen enkele bedrag openstaan bij hun. Geen begrip voor de ondernemer of medemens. Nou zou iedereen energie direct willen afraden. Me vrienden Gaan nu ook in elk geval overstappen. Die in eerste instantie Door mij zich daar hebben aangemeld. Slechtste service ooit want als zij wat moeten terug betalen moet je er een halfjaar opwachten.

Peter r k - 9 juli 2015 Reageer

Ik wordt afgeperst door Essent door onterecht aanmaningkosten te betalen 40 euro per maand dat komt door dat ze geen acceptgiro sturen terwijl ik daar wel nadrukkelijk om vraag je krijgt pas een brief als ze je zoveel kosten aanjagen door bijvoorbeeld een 2 de waarborgsom te vragen ik wordt er dol ongelukkig van energie maatschappijen en de kabinet doet niks

mandie - 21 september 2017 Reageer

Ik wordt afgepast door incasso buro van e.on. dat ik moet waarborg van € 750 betalen. Terwijl ik heb alle betaling (twee termijn inclusief incasso kosten) al betaald. Als ik niet de waarborg betalen, gaat e.on mijn energie afsluiten. Dat is toch raar dat consumenten zo afgepest door de energieleverancier??? Weet iemand een goed idee om de waarborg terug te krijgen? helpt dat bij aanmelden bij consumentbond????

CeesCks - 14 december 2018 Reageer

Wat gebeurd er met je waarborgsom als de energie maatschappij zelf niet te vertrouwen is en failliet wordt verklaard: zoals energieflex. Wie staat garant voor de energie maatschappijen?

Gijs - 14 december 2018 Reageer

Beste Cees,

Na het faillissement van EnergieFlex hebben de klanten nog een eindafrekening gekregen. Mocht je nog geld tegoed hebben op de eindafrekening, dan kun je een vordering indienen bij de curator.

Met vriendelijke groet,
GIjs

Reageer