Heb ik een spoedaanvraag nodig voor mijn energie?

Bij onze klanten leeft vaak het idee dat ze een spoedaanvraag nodig hebben voor hun energiecontract, omdat ze bijvoorbeeld te laat zijn met het regelen van een nieuwe leverancier bij een verhuizing. Toch is dit vaak niet nodig. Daarom hierbij meer achtergrond en uitleg over de spoedaanvraag voor energie.

Spoedaanvraag energie: wanneer is dit nodig?

Er zijn verschillende situaties waarin een spoedaanvraag nodig is:

  • Als je door je huidige energieleverancier dreigt te worden afgesloten door betalingsachterstanden. In dit geval heb je een spoedaansluiting nodig van een nieuwe leverancier. Deze nieuwe leverancier vraagt hiervoor vaak een borg bedrag. Ze willen hiermee een stukje betalingsrisico afdekken. De hoogte hiervan verschilt per aanbieder. Bekijk in de volgende tabel welke energieleveranciers een spoedaanvraag behandelen en welk borgbedrag zij hiervoor rekenen:

Leverancier

Borg

Spoedaanvraag
mogelijk?

Anode Energie € 500 ja
Budget Energie
€ 800 nee
Delta € 500 ja
Vastenlastenbond
€ 400 (€ 200 per product) ja
Engie  € 400 (€ 200 per product) ja
Eneco  € 400 ja
Energiedirect.nl  €1.000 (€ 500 per product) ja
Energie Flex  6x termijnbedrag, max. € 800 ja
 Essent  € 200  ja
Greenchoice  € 400 (€ 200 per product) ja
Huismerk Energie  € 750 per product ja
MAIN Energie
€ 1000 (€ 500 per product)
ja
 NLE  Maandbedrag wordt bij NLE voorafbetaald; dit is i.p.v. borg nee
Nuon € 350 ja
Oxxio  € 400 (€ 200 per product) ja
Pure Energie € 600 (€ 300 per product) nee
Vandebron max. € 400 per product  ja
Vrijopnaam  € 1000 (€ 500 per product) ja
 Powerpeers   € 575 ja
United Consumers  Max. 6 x uw termijnbedrag ja
  • Een spoedaanvraag kan ook nodig zijn bij een verhuizing maar alleen als je een brief van de netbeheerder hebt ontvangen. Deze brief wordt gestuurd als de vorige bewoner het energiecontract heeft opgezegd en er al een bepaalde periode geen nieuw contract op dat adres is aangevraagd. De netbeheerder stuurt je dan een brief waarin een uiterlijke datum wordt genoemd dat jij een energieleverancier geregeld moet hebben. Als deze datum binnen <5 dagen is heb je een spoedaansluiting nodig.

Hoe vraag je een spoedaansluiting energie aan?

Heb je <5 dagen om een nieuwe leverancier te regelen? Schakel dan rechtstreeks met een nieuwe energieleverancier die spoedaanvragen behandeld (zie bovenstaande tabel). Heb je meer dan 5 dagen? Dan kun je een spoedaanvraag energie doen op onze website. Kies een nieuw energiecontract en neem na een dag contact op met de energieleverancier van jouw keuze. Je gegevens zijn hier dan binnengekomen. Geef aan dat je aanvraag als een spoedaanvraag moet worden verwerkt.

Normaal heb je 14 dagen bedenktijd, hier zie je dan vanaf waardoor de levering eerder begint.

Morgen de sleutel; spoedaanvraag nodig?

Bij een verhuizing is het lang niet altijd nodig om een spoedaanvraag energie te doen. Vaak spreken wij verhuizers, met de nodige verhuisstress, die aangeven dat ze morgen de sleutel al krijgen maar nog geen energiecontract hebben geregeld. Relax. Je hebt morgen, en de dagen daarna, gewoon stroom en gas in je nieuwe woning. Op de dag van de sleuteloverdracht noteer je de meterstanden. Zoek zo snel mogelijk een nieuwe leverancier en geef deze meterstanden aan hem door. Zo is er niks aan de hand en wordt je verbruik gewoon vanaf dag 1 berekend.

Wil jij een nieuw energiecontract aanvragen? Dat kan hier!

Energie vergelijken

Reageer