Waarom is het slim om een review te schrijven over de energieleverancier?

Waarom zou je wel de recensies van een vakantiehuis gaan checken waar je twee weken gaat verblijven, en niet die over de energieleverancier waar je een jaar (of langer) klant blijft? Recensies geven je een goed beeld over de leverancier. Misschien lees je ze wel, maar laat je zelf geen recensie achter. Mats licht toe waarom het juist wel slim is recensies achter te laten.

Het oriëntatieproces

Je overweegt over te stappen, dus wat doe je? Je vult jouw gegevens in in onze vergelijker. Vervolgens bekijk je de resultatenlijst en klikt de goedkoopste energieleverancier aan. Uiteraard ben je ook erg benieuwd wat er zoal gezegd wordt over deze energieleverancier. Hoe is de klantenservice? Hoe gaan ze te werk als er zich problemen voordoen? Etc. Dus logischerwijs ga je de beoordelingen en ervaringen van de mensen die voor jou zijn overgestapt doorlezen. Heb je een goed gevoel bij een energie-aanbieder, dan stap je over. Met andere woorden, die reviews zijn wel heel fijn, want ze hebben je goed op weg geholpen. Ben je eenmaal overgestapt dan is de zet aan jou. Het is namelijk wel zo fijn als jij ook je ervaringen (goed en slecht) met ons deelt zodat je op jouw beurt andere helpt om een weloverwogen keus te maken voor een energieleverancier.

Moet ik perse overstappen via jullie website om een review te kunnen achterlaten?

Nee, iedereen kan een review achterlaten. Bij klanten die via onze website zijn overgestapt naar de betreffende leverancier, staat ‘geverifieerde klant’. Op die manier weet je dat deze mensen praten uit eigen ervaring met de leverancier. Maar ook wanneer je niet via onze website bent overgestapt, kun je dus een review achterlaten. Je kunt overigens een beoordeling over en/of een ervaring met de leverancier achterlaten. Een beoordeling is jouw mening over de leverancier in het algemeen. Heb je een bepaalde situatie waarover je wilt schrijven? Dan kun je deze delen bij het kopje ‘ervaringen’ bij de betreffende energieleverancier.

Dit is waarom je een review zou moet achterlaten

Reviews dragen bij aan de transparantie
Hoe meer reviews, hoe transparanter de informatievoorziening rondom de leverancier. Driehonderd reviews scheppen een betrouwbaarder beeld dan vijf reviews. Let wel: wanneer er te weinig reviews zijn gegeven om een eerlijke score te vertonen, zeggen we dit ook. Dit kun je terugzien op de algemene pagina voor de beoordelingen van energieleveranciers.

Reviews verbeteren de kwaliteit van de leverancier
Een leverancier die meerdere keren hoort dat de klantenservice traag reageert op berichten, zal zorgen dat de klantenservice beter wordt. Geen enkele leverancier vindt het leuk als er negatief wordt gesproken op internet, zeker niet als dat klanten kost. Daarom zal een energie-aanbieder er alles aan doen om te zorgen dat de mogelijke problemen opgelost worden en er in de toekomst vooral positieve berichten geplaatst worden. Dat kan natuurlijk alleen als de service, de overstap en alles wat er bij een energiecontract komt kijken, goed geregeld zijn.

Nieuwe reviews houden het up-to-date
Let op de datum van de reviews. Er kan veel gebeuren in korte tijd, dus is het altijd slim om te kijken naar hoe up-to-date de huidige reviews zijn. Daar kun je zelf ook aan bijdragen. Wanneer er regelmatig nieuwe reviews online komen, blijft de kwaliteit van de informatievoorziening rondom de leverancier (en dus ook de service van de leverancier) gehandhaafd.

Hoe moet ik een review achterlaten?

Op onze website kun je de gewenste energieleverancier aanklikken en vervolgens naar ‘Beoordelingen’ of ‘Ervaringen’ gaan. Laat niet alleen een review achter als je minder goede ervaringen hebt met een energieleverancier, maar ook als juist wél alles verloopt zoals het moet. Ook is het belangrijk om wel realistisch te blijven. Wanneer je één (hele) negatieve ervaring hebt met een energieleverancier, probeer dan niet de positieve zaken uit het oog te verliezen. Op die manier krijgen niet alleen andere consumenten een duidelijk beeld van de leverancier, maar weet ook de leverancier zelf precies wat hij kan verbeteren.
Heb je nog een vraag hierover? Dan kun je ons altijd bellen via 088-1100800 of mailen naar contact@energieleveranciers.nl.

Reageer