140801-Stroomstoring.png

Recht op schadevergoeding na een stroomstoring

Het Nederlandse elektriciteitsnet is over het algemeen heel betrouwbaar. Toch kan een stroomstoring zo nu en dan voorkomen, bijvoorbeeld door een kabelbreuk. Het is mogelijk dat je daar schade van ondervindt. In dit blog legt Energieleveranciers.nl exact uit of en wanneer je recht hebt op een schadevergoeding na een stroomstoring.

Oorzaken van schade

Er zijn diverse oorzaken van stroomstoringen denkbaar:

  • Een stroomonderbreking
  • Een afwijkende kwaliteit van de spanning op het net, bijvoorbeeld een (langdurige) te hoge spanning
  • Werkzaamheden aan het elektriciteitsnet
  • Werkzaamheden aan een (nieuwe) aansluiting op het net, in, aan of onder je woning

De schade kan ook veroorzaakt worden door jezelf of door een derde partij:

  • Kabelbreuk door bijvoorbeeld graafwerkzaamheden
  • Stroomstoring in je huis, bijvoorbeeld omdat er stoppen zijn gesprongen

Bij wie moet ik melding maken van een stroomstoring?

Je kan het het Nationaal Storingsnummer gas en stroom bellen op 0800-9009 (gratis) bij storing in de energielevering of als je een gaslucht ruikt. Het nummer is 24 uur per dag bereikbaar.

Heb ik recht op een schadevergoeding?

Als een stroomstoring langer dan vier uur duurt (vanaf het moment dat de eerste melding is gedaan), heb je recht op compensatie. Elk getroffen huishouden krijgt in dat geval €35. Voor iedere aaneengesloten periode van vier uur die daarop volgt, ontvang je €20 extra. Duurt een stroomstoring korter dan vier uur? Dan heb je geen recht op een schadevergoeding. De schadevergoeding is beperkt tot een maximum van €3.500. Je netbeheerder betaalt de schadevergoeding aan je uit door het te verrekenen met je termijnbedrag of op je jaarafrekening.

In de algemene voorwaarden van je netbeheerder kun je terugvinden wanneer de netbeheerder aansprakelijk is voor de geleden schade. De meeste netbeheerders achten zich niet aansprakelijk als de schade niet door henzelf is veroorzaakt, bijvoorbeeld bij een kabelbreuk door graafwerkzaamheden van derden. Ook blikseminslag, aangekondigde stroomonderbrekingen of stroomonderbrekingen in het landelijke elektriciteitsnet (de bovengrondse elektriciteitsleidingen) vallen niet onder de verantwoordelijkheid van de netbeheerder.

Bij wie moet ik de schadevergoeding claimen?

De netbeheerder is aansprakelijk voor de schade die je hebt geleden door een stroomstoring. Tevens is je netbeheerder aansprakelijk voor schade die ontstaat door een eventuele extreme spanningspiek bij het weer opstarten van de elektriciteitslevering. Een verzoek tot schadevergoeding moet je dan ook indienen bij je netbeheerder. Wie je netbeheerder is, zie je hier.

Wat moet er in de schadeclaim staan?

In de schadeclaim die je opstuurt naar de netbeheerder moet je onderbouwen welke schade je hebt geleden als gevolg van de stroomstoring. Daarbij moet je laten zien wat de omvang van de schade is. Relevante documenten zoals facturen en offertes kunnen hierbij helpen.

Wat kan ik zelf doen om schade door een stroomstoring te voorkomen?

De meest voorkomende schade door een stroomstoring is schade aan apparatuur. De meeste elektrische apparaten in Nederland zijn bestand tegen kortdurende spanningspieken. Om je apparaten tegen zulke spanningspieken te beschermen, kun je (voorloop)stekkers of stekkerdozen aanschaffen die hier wél tegen bestand zijn. Om je apparatuur tegen bijvoorbeeld blikseminslag te beveiligen, zijn iets duurdere oplossingen mogelijk. Hiervoor kun je het beste een deskundige raadplegen.

Stroom vergelijken

Wie je netbeheerder is, is afhankelijk van de regio waarin je woont. Maar je stroomleverancier kun je wél zelf kiezen! Vul eens onze energievergelijker in en ontdek direct welke stroomleverancier het goedkoopst is voor jouw situatie.

3 comments

Mart - 8 mei 2017 Reageer

Dit weekend stroomstoring agv graafwerkzaamheden overbuurman
Alles werkt nu weer maar mijn oven doet het niet meer alleen lamp werkt nog

P.P.Jansen - 24 november 2017 Reageer

Is er in de omgeving Arnhem Westervoort een stroom storing en of een piekspanning geweest i.v.m diverse apparatuur waarvan de printplaat stuk kan zijn gegaan. in de maand november .2017. Bij mij in Westervoort de wasmachine defect bij mijn zoon op de Utrechtsestraat in Arnhem is de was en de droogmachine defect gegaan..!Gaarne een reactie van Liander ..

Marije - 27 november 2017 Reageer

Hallo meneer Jansen,

Bedankt voor uw bericht op ons blog. Maar als u graag een reactie van Liander wilt kunt u dit bericht beter naar Liander sturen :) Kijkt u eens op https://www.liander.nl/contact Succes! Vriendelijke groet, Marije – Energieleveranciers.nl

Reageer