“Ik zou nooit meer overstappen van energieleverancier…”

“…als ik niet bij Energieleveranciers.nl was komen werken.”

De quote in deze titel is een uitspraak van mijn klantenservice collega Dorothee. Dat veel mensen zo hun bedenkingen hebben bij het overstappen van energieleverancier, dat weten we. Maar wat zijn de belangrijkste drempels? Daar zoek ik naar. De quote uit de titel van dit blog kwam zomaar voorbij tijdens een gesprek met Dorothee.  

Overstappen was vroeger een rotzooitje

Dorothee vertelde dat ze een jaar of 8 geleden is overgestapt van energieleverancier. Dit was nog voordat ze bij ons kwam werken. In deze tijd werkten de energieleveranciers nog niet zo goed samen en was overstappen echt nog ‘gedoe’. Zo ook bij Dorothee. Er ging dan ook van alles mis. Slechte communicatie door de nieuwe en oude energieleverancier, onbegrijpelijke rekeningen. Maar dat was nog niet alles, ook de datum van overnemen was onduidelijk. Niet bepaald voor herhaling vatbaar zou je zeggen…

Werken op de klantenservice

En toen kwam ze bij een onafhankelijke energievergelijker werken. In 2012 kwam Dorothee onze klantenservice versterken. Zo kreeg ze kijk op de energiemarkt en de verschillende energieleveranciers. Toen in 2013 het CER (Contract Einde Register) in het leven werd geroepen werd het overstappen makkelijker. Onmisbaar om alles soepel te laten verlopen. Met deze kennis stapt Dorothee dan ook elk jaar weer over. En ja, ook naar de energieleverancier waar het destijds niet helemaal goed ging. Ze weet dat overstappen tegenwoordig een stuk beter geregeld is dan vroeger.

CER en CAR

Het CER en het CAR zijn de registers die het overstappen makkelijker maken. In 2013 is het CER (Contract Einde Register) ontstaan. In dit register staan alle energiecontracten met bijbehorende energieleverancier, einddatum en opzegtermijn. Je kunt je voorstellen dat dit het overstappen stukken eenvoudiger maakt. Daarnaast wordt het CAR gebruikt. Dit staat voor Centraal Aansluit Register. In dit register staan alle aansluitingen van woningen vermeldt. Alle netbeheerders van Nederland zijn hierop aangesloten. Hierdoor worden de verantwoordelijkheden die een netbeheerder en die een energieleverancier heeft goed verdeeld. Zo ontstaan er minder fouten. Fijn om te weten dat dit goed geregeld is als je overstapt toch?

Dorothee waakt voor addertjes

Om weer even terug te komen op Dorothee. We krijgen vaak te horen dat er bij onze vergelijkingen vast en zeker addertjes onder het gras zitten. Kleine lettertjes of verborgen kosten. Omdat wij Dorothee hebben hoef je daar niet bang voor te zijn. Haar bijnaam op kantoor is ‘Het geweten van Energieleveranciers.nl’. Als iets ook maar enigszins onduidelijk staat vermeld op de website heb je Dorothee naast je bureau: “Dat is toch niet duidelijk voor de klant!”, zegt ze dan.

Overstappen zonder zorgen

Met Dorothee en haar collega’s van de klantenservice kun je er op vertrouwen dat je overstap goed wordt geregeld. En gaat er onverhoopt toch iets mis? Dan staan ze altijd voor je klaar. We begrijpen je bedenkingen, die hadden we immers zelf ook. Dat blijkt maar weer. Maar tijden zijn (gelukkig) veranderd. Met de komst van het CER, het CAR én onze toppers van de klantenservice stap je zonder problemen over. Het is echt zonde om te blijven zitten waar je zit terwijl je elders veel goedkoper uit bent.

Maak nu een vergelijking van alle energieleverancier en kijk waar jij voordeliger uit bent!

 

Dorothee Energieleveranciers.nl

 

Reageer