150527-Feiten-en-fabels-over-overstappen.png

Klanten van NLE krijgen twee rekeningen in één maand

Wie in Nederland energie bij een energieleverancier afneemt, betaalt maandelijks een termijnbedrag/voorschotbedrag. Aan het einde van het jaar berekent je leverancier wat je daadwerkelijk verbruikt hebt en ontvang je een jaarafrekening. Veel energieleveranciers hanteren een betalingssysteem waarbij het termijnbedrag aan het einde van de maand geïnd wordt. Je betaalt dus achteraf het voorschot voor je geleverde energie. De Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) gaat de kosten voortaan vooraf factureren en niet meer achteraf, waardoor jij als klant éénmalig een dubbele rekening gepresenteerd krijgt. In dit blog lees je er meer over en wat dit voor jou als klant betekent.

Waarom NLE vooraf gaat factureren

De Nederlandse Energie Maatschappij geeft aan dat ze de aangekondigde verandering, waarbij de klant voortaan vooraf betaalt voor zijn energie, met name in het leven heeft geroepen om op deze manier wanbetalers tegen te gaan. Door het terugdringen van betalingsachterstanden hoopt NLE in de toekomst scherpere aanbiedingen aan klanten te kunnen doen.

Wanbetalers

NLE heeft veel te maken met wanbetalers, daarom wordt het incasso moment naar voren gehaald en wordt er pas gestart met leveren nadat het eerste termijnbedrag is ontvangen. In de contractvoorwaarden staat dat als volgt vermeld:
“Bij een niet-succesvolle incasso/het uitblijven van betaling van het eerste termijnbedrag, ontvangt u een kosteloze eenmalige betalingsherinnering via AcceptEmail. Blijft betaling op de daarop aangegeven vervaldatum uit, dan zal NLE definitief niet starten met de levering van energie en wordt uw energiecontract voortijdig ontbonden.”

Onaangename verrassing

Veel klanten van de Nederlandse Energie Maatschappij zijn onaangenaam verrast en reageren boos, blijkt uit reacties op onze vergelijker. Voor vele consumenten betekent dit dat ze binnen een korte tijd twee termijnbedragen moeten betalen. De meeste klanten beschouwen deze actie van de NLE als een extra rentevoordeel voor de energieleverancier zelf. Er heerst een gevoel van ongenoegen omdat ze moeten opdraaien voor de daden van de wanbetalers.

Welke opties heb je als klant van NLE?

Optie 1: je kunt als klant een betalingsregeling treffen met de Nederlandse Energiemaatschappij als je de twee termijnbedragen niet in één maand kan voldoen.
Optie 2: klanten die het niet eens zijn met de aangekondigde verandering en voor wie dit reden is om over te stappen, kunnen kosteloos hun contract opzeggen. NLE zal dan geen opzegvergoeding in rekening brengen. De overstap moet wel plaatsvinden binnen 30 dagen na ontvangst van de brief/mail waarin NLE je informeert over de dubbele rekening. LET OP: Wanneer je een actiecontract hebt met een ‘kom erbij bonus’ wordt deze niet uitgekeerd. In de voorwaarden staat dat deze pas wordt verrekend op je eindnota, aan het einde van de looptijd van het contract. Daarnaast geldt opzeggen zonder opzegboete alleen voor klanten die vόόr 28 mei 2015 klant zijn geworden, omdat vanaf die dag de contractvoorwaarden zijn aangepast door NLE, en nieuwe klanten automatisch in de nieuwe regeling vallen.

Mocht je overwegen over te stappen en vind je het incassomoment van belang dan is het verstandig goed te bekijken welke leveranciers vooraf- of achteraf factureren. Overstappen kan je honderden euro’s opleveren en duurt maar een paar minuten. Wij regelen de rest, zoals het opzeggen van je huidige energiecontract. Je blijft gewoon gas en elektriciteit geleverd krijgen, dus je merkt er niets van – alleen in je portemonnee!

Energie vergelijken

Reageer