150116-Regels-ACM.png

Houdt jouw energieleverancier zich aan de regels?

De Autoriteit Consument & Markt heeft nieuwe regels opgesteld waar energieleveranciers zich aan moeten houden. Ieder aanbod voor een energiecontract moet voortaan begrijpelijk en vergelijkbaar zijn. Lees hier waar je op moet letten tijdens het energie vergelijken!

Transparante informatievoorziening

In het document ‘Informatievoorziening op de consumentenmarkt voor energie‘ van de ACM staat exact aan welke regels energieleveranciers zich moeten houden. Het is een behoorlijk pittig document, dus hieronder hebben we de belangrijkste regels uitgelicht. Bij een aanbod moet in ieder geval duidelijk zijn:

  1. De voornaamste kenmerken van het contract, waaronder soort gas en/of elektriciteit (groen of grijs) en opwekkingsbron
  2. De loopduur van het contract, voorwaarden m.b.t. opzeggen en de hoogte van de eventuele opzegvergoeding
  3. De jaarprijs op basis van postcode en verbruik, inclusief alle kosten (aanbod op maat)
  4. Minstens twee betalingsmogelijkheden en de kosten die daaraan zijn verbonden
  5. Informatie over de tarieven (vast of variabel tarief), hoe lang de tarieven vaststaan en de hoogte van de tarieven
  6. Wanneer je een betalingsverplichting aangaat

Informatie over punt 1, 2 en 3 moeten duidelijk zijn vóór je een contract aanvraagt. Hieronder lichten we de belangrijkste regels uit waar de leverancier tegenwoordig aan moet voldoen.

Aanbod op maat

Iedere aanbieder van energiecontracten moet een aanbod op maat doen. Dit betekent dat er in ieder geval een jaarprijs moet worden getoond op basis van jouw postcode en persoonlijke verbruik van gas en elektriciteit. Hierdoor kun je veel gemakkelijker energie vergelijken en zien of een andere energieleverancier goedkoper is voor jouw persoonlijke situatie. Het is dus niet meer toegestaan om een schatting op basis van gemiddeld verbruik te geven, omdat dit doorgaans te ver af staat van het feitelijk verbruik.

Ook is het voortaan verplicht de juiste netbeheerderskosten te tonen. Die verschillen namelijk per regio. Daarom is het van belang dat je je postcode in kan voeren tijdens het energie vergelijken. Vraagt een leverancier, vergelijker of andere energieaanbieder niet naar je energieverbruik en postcode? Dan moeten de alarmbelletjes gaan rinkelen!

Tijdig tariefwijzigingen doorgeven

Heb je een energiecontract met variabele tarieven? Dan mag de energieleverancier dit tweemaal per jaar de tarieven wijzigen: in januari en in juni. De ACM heeft bepaald dat energieleveranciers voortaan in de algemene voorwaarden moeten aangeven hoe er wordt omgegaan met prijswijzigingen. Er moet duidelijk worden vermeld dat er prijsverhogingen kunnen plaatsvinden, met welke reden dit gebeurt en welke rechten je als klant hebt als dit gebeurt.

Daarnaast moeten energieleveranciers hun klanten voortaan tijdig, expliciet en persoonlijk op de hoogte stellen van een aanstaande prijswijziging. En da’s natuurlijk heel prettig, want zo ben je veel beter op de hoogte van hoeveel je betaalt voor energie en word je er telkens aan herinnerd dat het ergens anders wellicht goedkoper kan. Een verwijzing naar de website is overigens niet langer voldoende. Heb je een contract voor onbepaalde tijd? Dan heb je ook het recht om de overeenkomst op te zeggen naar aanleiding van de prijsverhoging.

Wat te doen als een leverancier zich niet aan deze regels houdt?

Wat je als consument kan doen als je energieleverancier zich niet aan de regels van de ACM houdt, is in eerste instantie de leverancier aanspreken of dit feit. Eventueel kun je er natuurlijk voor kiezen om geen zaken met deze leverancier te doen en naar de concurrent te gaan. Wil je dit niet, dan kun je het probleem melden bij ConsuWijzer. Blijkt uit je klacht dat het bedrijf de wet overtreedt, dan kan Consuwijzer optreden.

Onafhankelijk energie vergelijken?

Het is natuurlijk heel prettig dat je voortaan expliciet op de hoogte wordt gesteld over prijsverhogingen, zodat je dit niet vergeet en ook daadwerkelijk actie kunt ondernemen. Bovendien wordt de energiemarkt dankzij de verplichting tot het doen van een aanbod op maat een stuk transparanter. Dat juichen wij natuurlijk alleen maar toe! Gelukkig voldoen wij als energievergelijker al geruime tijd aan de nieuwe regels van de ACM. Zo zie je bij het maken van een energievergelijking op basis van je postcode en verbruik bijvoorbeeld direct de jaarprijs, inclusief alle kosten. Wil je van onze 100% onafhankelijke energievergelijker gebruikmaken? Klik dan op onderstaande om een aanbod op maat te krijgen!

Energie vergelijken

 

1 reactie

Maikel - 25 februari 2015 Reageer

Toon van Eneco kost u meer dan €2.200,-

Graag waarschuw ik u voor de listige contracten, voorwaarden en verbruiksgegevens en misschien nog het ergste, de kosten!Toon van Eneco kost u meer dan €2.200,-

Het verkoopproces
Tijdens de Huishoudbeurs toon ik mijn interesse voor het fancy Thermostaatje van Eneco. Uiteraard is er een zeer behulpzame verkoper die mij met perfect getrainde verkoopargumenten weet te overtuigen. Ondertussen zorgt een prachtige dame voor een heerlijk kopje koffie. Ik voel me op mijn gemak en vind het een aantrekkelijk aanbod. Ik krijg keurig stap voor stap alle actievoorwaarden uitgelegd en er wordt duidelijk gezegd: “U gaat een contract aan voor 3 jaar en u heeft voor het Toon contact een boeteclausule van €50,- per energieproduct, in mijn geval met gas en electra 100,-. Dat staat ook in de actievoorwaarden en is niet meer dan redelijk. Ook Eneco moet dat slimme thermostaatje terugverdienen en dat gun ik ze best. Zo werkt het ook met telefoonabonnementen.

Het eerste adertje onder het gras
Ter plekke teken ik een voorlopig contract en krijg keurig de tarieven en de actievoorwaarden mee. Gelukkig teken ik onder het voorbehoud dat ik thuis e.e.a. nog even wil controleren. Binnen één week werd ik gebeld door Eneco, om het contract rond te maken. Uiteraard met de bekende bandopname, waarin je niets meer mag zeggen behalve “ja.” Hier begint de ellende. Ik had een al een contract bij Eneco, met een “scherpe” prijs, echter dit nieuwe TOON contact ging mij 0,03 eurocent meer kosten per kWh, dan het contract dat ik al had. “Klopt meneer, dat is het contract dat hoort bij Toon van Eneco.” Mijn antwoord daarop was. “Dan gaat het contact niet door.” Snel was er contact met een manager en kon ik, zowaar alsnog een contract voor mijn oorspronkelijke tarieven worden afgegeven. Daar had ik de eerste €198,- verdient!

Het slimme Thermostaatje van Eneco
Dan even dat fancy thermostaatje Toon tussendoor. Toon krijgt u helemaal gratis!!!! Ja echt, helemaal gratis! Ik kan u vertellen, de zon is gratis, het regenwater, de wind maar een commercieel bedrijf geeft nooit iets gratis. En Eneco al helemaal niet. Voor Toon betaalt u €3,50 per maand! Dat komt neer op €168,- per 4 jaar! Dan vergeet ik even de €198,- die ik extra voor elektra betaal bij een Toon Contract! Dus Toon kost €366,-. Dat is inderdaad niet gratis. Even afgezien van wat Eneco met alle beschikbare data doet. Ik kan me niet voorstellen dat dit apparaat alleen met Internet verbonden is voor de inzicht in mijn verbruik t.o.v. de buurman. Het geeft met name Eneco veel meer inzichten. Waardoor ik denk dat juist Eneco mij zou moeten betalen voor het ter beschikking stellen van deze data.

(n.b. Toon kostte in 2013 nog 120,- vandaag de dag kost hetzelfde apparaat 200,-!)

Slim Energieverbruik stimuleren!
Toon geeft je inzicht in je verbruik.
Inzicht in je verbruik, stimuleert gebruik. (Denk u maar eens niet aan een roze olifant… ziet u hem… niet?)
Inzicht in gebruik maakt Eneco maatschappelijk verantwoordelijke onderneming.

Toon kan ik heel gemakkelijk op afstand aan zetten, want je denkt regelmatig: “lekker warm worden als we straks thuis zijn.” Dus zet je de thermostaat even aan. Alleen hoe vaak denk je als je wegrijdt: “ Oh even de verwarming uitzetten.” Feitelijk nooit, want je zit met je gedachte bij je bestemming en je doel op je bestemming. Ik heb Toon 1,5 jaar lang verzocht om een update te ontwikkelen met een timer erin (zoals ketelleveranciers als Remeha wel doen), zodat je de verwarming voor één uurtje aan kan zetten. Of na twee uurtjes juist aan. Maar helaas dit zou echt een verkoopdaling inzetten en dat is natuurlijk niet wenselijk. Het antwoord van Eneco: “Deze optie wordt niet in de roadmap voor de ontwikkeling van software van Toon meegenomen.”

Ik dwaal heel erg af. Een week na het telefoongesprek krijg ik een dikke envelop van Eneco in de bus. De envelop bevat: een brief met op de achterzijde de actievoorwaarden voor de 2de keer, de leveringsovereenkomst Ecostroom Winter 13, de leveringsovereenkomst Garantieprijs Gas Winter 13 èn de algemene voorwaarden Eneco Retail 2006. En zo blijkt nu op de achterzijde Contractvoorwaarden Garantieprijs Gas Winter 13 en Contractvoorwaarden Garantieprijs Ecostroom Winter 13. Sorry, verwarrend, ik zal het even op een rijtje zetten:

Brief
Actievoorwaarden
Leveringsovereenkomst Ecostroom Winter 13
Contractvoorwaarden Ecostroom Winter 13
Leveringsovereenkomst Garantieprijs Gas Winter 13
Contractvoorwaarden Garantieprijs Gas Winter 13
Algemene Voorwaarden Eneco Retail 2006.

Ik ben een jonge vader, ik heb de actievoorwaarden goed gelezen, ik heb kritische vragen aan de verkoper gesteld. Ik heb de telefonische acquisiteur een beter aanbod laten doen. Wat kan er nu nog mis gaan? Dus ik neem alle toegestuurde kleine lettertjes voor lief en maak online een afspraak voor de installatie van mijn nieuwe fancy Toon thermostaatje. DOM!!! Want in de leveringsvoorwaarden staat dat ik €125,- moet betalen per energieproduct als ik eerder dan na 3 jaar overstap.

Eneco kost €444,- per jaar meer!
We zijn inmiddels ruim anderhalf jaar en één dochter verder. De wasmachine en de droger draaien nog vaker, we staan langer met de kleintjes onder de douche, mijn vrouw gaat minder werken, dus de verwarming staat vaker aan en de energierekening is een substantieel deel van onze maandelijkse uitgaven. Via een collectieve aanbieding kreeg ik een nieuw tarief voorstel. Dit voorstel ging mij €444,- per jaar opleveren. Ik ging €37,- per maand minder betalen. Terwijl ik met die 2de dochter juist €37,- aan luiers meer ging uitgeven. Dat is mooi meegenomen! Voor die €444,- kan ik ook met z’n 4en een weekend op Texel doorbrengen of een midweek bij Center Parcs! Dus dat moesten we maar eens doen, overstappen.

n.b. Als ik Eneco de prijzen van NLE voorleg, zeggen ze simpelweg dat ze zulke lage prijzen niet kunnen aanbieden! Dus echt overstappen!

Eneco kost 444,- per jaar meer plus 350,-
Dat kunt u dus beter niet doen! Eneco laat dan namelijk zien dat ze u echt niet zo maar laten gaan. En als u net als ik toch besluit te gaan. Wordt u eerst nog even flink door het slijk getrokken, zodat u ook nooit, maar dan ook nooit meer terug komt! Want een klant die vertrekt die moeten we nog wel even volledig uitbuiten, zodat ook echt nooit meer terug komt.

Want, let op, nu wordt het leuk. Als u eerder weggaat dan dat u met Eneco heeft afgesproken, kost u dat maximaal €350,-!
In de actievoorwaarden staat €50,- per energieproduct voor Toon
In de Gasvoorwaarden staat €125,-per energieproduct
In de Stroomvoorwaarden staat €125,-per energieproduct
Totaal €350,-!

De metafoor
Stelt u zich toch eens voor dat u boodschappen gaat doen bij de Dirk i.p.v. de AH. Na 2,5 jaar trouw iedere week uw boodschappen bij AH te hebben gedaan besluit u over te stappen naar Dirk, want dan bespaart u 444,- per jaar op uw boodschappen. Vervolgens krijgt u een brief van AH (via de bonuskaart) die vervolgens zegt: “wilt u nog even €350,- betalen voor de bonuskaart en het gebruik van onze winkelruimte als u geen boodschappen meer doet bij ons.”

Ik zal de vergelijking wel weer niet mogen maken, maar zo krom is de gedachte van Eneco wel. Betalen omdat u besluit om exact hetzelfde product elders te kopen omdat het veel goedkoper is.

Nu tevreden?
Nu, 1,5 maand na de overstap. Werkt mijn Toon niet meer, het intelligente Toon thermostaatje hangt doelloos aan de muur, zoals een ouderwetse klokthermostaat, behalve dan dat het nog steeds contact heeft met mijn wifi en dus waarschijnlijk nog steeds data stuurt naar Eneco. Nu moet ik nog een monteur laten komen om het geheel weer in oorspronkelijke staat terug te brengen. Dat kost me dan €125,-.

Wat kost Toon van Eneco?
Abonnement op het slimme thermostaatje 42,-168,- (per jaar)(voor 4 jaar)
Energietoelage in het contract 198,- (in mijn geval)
Verschil tussen de energieprijs van Eneco en alternatief 444,-1776,- (per jaar)(per 4 jaar!)
Monteur voor terugbrengen in originele staat 125,-
Totaal over 4 jaar betaalt u 2267,- Per 4 jaar

Moraal van het verhaal.
Stap niet over naar grote bureaucratische dure maatschappijen, de kleinere maatschappijen hebben duidelijkere voorwaarden en scherpere prijzen voor precies hetzelfde product.
Vraag alle actievoorwaarden, contractvoorwaarden, algemene voorwaarden, leveringscontracten op voorhand op, voordat u ook maar ergens een handtekening zet.
Check de prijzen van uw contract goed met de prijzen in de markt, laat u niet gek maken door cadeautjes, premies, gratis cadeaubonnen bij de Media Markt. Etc. Etc.
Als u kiest voor een cadeautje, zorg dan dat u weet wat u ermee kunt. Toon bespaart niet, Toon geeft u inzicht en dat stimuleert gebruik.
Een energiecontract waarbij u gegarandeerd ieder jaar minder gaat betalen, bestaat niet!!!! U betaald per saldo altijd te veel! De energieprijzen gaan niet omlaag. Olie en gas zijn schaars, groene energie is nog in ontwikkeling, kortom u betaald nu te veel en over 3 jaar nog steeds.
Neem ieder jaar 3 tot 4 uur de moeite om op zoek te gaan naar een goedkope energieleverancier, vergelijk de voorwaarden en maak uw keuze voor 1 jaar!

Uiteindelijk moet ik nog 91,25 betalen om weg te mogen bij Eneco. Dat is de laatste cent die deze energietent ooit van mij krijgt. Ik hoop dat velen van u mij volgen! Als u nu voor de keuze staat, kies dan in ieder geval niet voor Eneco!

Last but not least wil ik alle energiemaatschappijen uitdagen om transparante voorwaarden te presenteren, zoals NLE dat bijvoorbeeld doet. Daarnaast denk ik dat jullie met je juiste mensen ook wel een creatief loyaliteitsprogramma kunnen ontwikkelen waardoor de klanten niet bij jullie weg willen! Er tanken immers ook dagelijks honderduizenden mensen bij Shell, terwijl het bij Tango om de hoek goedkoper is. Airmiles, zegeltjes, punten, gratis wasstraat bonnen, etc. etc. Waarde toevoegen!

Reageer