laadpalen2.png

Laadpaal voor je elektrische auto aanschaffen? Dit moet je weten

Eerder schreef ik een blog over elektrisch rijden. Stel dat je de knoop hebt doorgehakt; er komt een (semi-)elektrische auto, dan rijzen direct nieuwe vragen: waar ga ik opladen? Hoe werkt (de aanschaf van) een eigen laadpaal? Ik ging op snuffelstage in de wereld van de laadpalen. Lees hier mijn verslag.

Een openbare laadpaal, op het werk of thuis

Aan een openbare laadpaal, op de parkeerplaats van je werk, of thuis; dat zijn de mogelijkheden om je auto op te laden. Er zijn in Nederland al veel openbare laadpalen. Je hebt verschillende apps en sites waarin je precies ziet waar de dichtstbijzijnde palen zijn. Dat kunnen ‘normale’ laadpalen zijn of snellaadpalen.

Het is afhankelijk van de accu hoelang jouw auto doet over het opladen. Een ‘normale’ laadpaal laadt 15 km/h en heeft een vermogen van 3,7 KW. Het vermogen van een snellaadpaal is: max 50 KW. De supersnellaadpalen (superchargers) van Tesla hebben een vermogen van 60 KW of meer.

Het aantal laadpunten in Nederland neemt jaarlijks enorm toe. Zie onderstaande tabel.

Aantallen laadpalen in Nederland

Toenemend aantal laadpalen in Nederland

Wellicht is er op jouw werkplek al een laadpaal aanwezig. Het is heel praktisch om daar je elektrische auto op te laden. Want als je thuis je auto inplugt zit je met het declareren van stroomkosten voor elektrische kilometers…. Maar zó werkt het dus niet. Sterker nog. Thuis opladen met een laadpaal (en laadmomenten declareren) is veel eenvoudiger dan ik dacht. Elektrisch rijden-fan én laadpalen-bezitter Aljosja Vos gaf mij uitleg.

“Let bij de aanschaf van een laadpaal goed op wat jouw auto kan”

Aljosja Vos kun je best een liefhebber noemen. Een liefhebber van elektrisch rijden en alle technische snufjes die erbij komen kijken. Hij heeft thuis twee laadpalen en ik vroeg hem naar zijn ervaringen.

In huize Vos zijn twee elektrische auto’s aanwezig. In 2013 begonnen ze met de Chevrolet Volt (met range-extender) en tegenwoordig worden de volledig elektrische Tesla Model S en BMW i3 opgeladen.  

EV-box abonnement
Aljosja vertelt: “Bij de Chevrolet kreeg ik destijds twee laadpalen en een abonnement van EV-box (ontwikkelaar en fabrikant van laadpalen en bijbehorende benodigdheden). Ik liet één paal thuis plaatsen en de ander op kantoor. Opladen met een ‘normaal’ stopcontact kostte bij deze auto 6-8 uur (afhankelijk van vermogen) voor een bereik van 80 km. Met een laadpaal was dat een kleine 4 uur.”

De EV-box laadpaal gebruikt stroom van de energieleverancier thuis (of in Aljosja’s geval van zijn zonnepanelen). Door het bijbehorende abonnement wordt alles overzichtelijk geregistreerd. Dat is het grote voordeel, dat alle financiële stromen via deze partij lopen. Hiervoor betaal je een bepaald bedrag abonnementsgeld per maand. In de online omgeving geef je aan wat jouw stroomprijs per afgenomen kWh is. Logischerwijs moet dit een realistisch bedrag zijn, bijvoorbeeld €0,23 per kWh.

Je kunt ook aangeven of andere mensen gebruik mogen maken van jouw laadpaal. Ze hoeven hiervoor geen EV-klant te zijn. Elke laadpas wordt geaccepteerd. Maandelijks ontvang je een afrekening. Hier staat een credit- en een debet bedrag op. Het creditbedrag ontvang je voor het gastgebruik van de laadpaal. Het debetbedrag moet je zelf betalen voor jouw eigen oplaadmomenten. Als leaserijder worden de kosten van de laadbeurten direct naar de werkgever gestuurd. Zo laadt de vrouw van Aljosja haar auto thuis op en ontvangen ze deze gemaakte kosten, via haar werkgever, weer terug van EV-box.

Welke laadpaal past bij mijn elektrische auto?
Aljosja heeft een belangrijke tip voor mensen die zich oriënteren op een eigen laadpaal op hun oprit.

 

“Het belangrijkste wat mensen moeten weten bij de aanschaf van een eigen laadpaal, is wat hun auto aankan.”

 

Vervolgens krijg ik een les ‘hoe werkt de stroomaansluiting in een woning?’.

“Een huisaansluiting heeft vaak 3 x 25 ampère vermogen. Er komt dan 3 keer 230 volt binnen. Als je deze capaciteit wilt verhogen (naar 3 x 35 ampère) worden je vastrechtkosten (periodieke aansluitvergoeding) hoger. Een laadpaal trekt 16 ampère vermogen van 1 groep. Op deze groep is er dus nog 9 ampère over als de auto is ingeplugd. Voor de Tesla is dat 3 x 16 ampère. Hiervoor is het kastje van Maxem gekomen (kastje tussen de laadpaal en de slimme meter). Maxem is een energiemanagementsysteem. Om ervoor te zorgen dat de vraag en het aanbod op elkaar afgestemd worden zonder dat de stoppen eruit slaan. Is de Tesla aan het laden en wordt er in huis een frituurpan aangezet (grote energievraag)? Dan zorgt het Maxemkastje dat het opladen van de auto tijdelijk uit/omlaag gezet wordt. Let dus goed op de groep waarop de laadpaal wordt aangesloten.”

Met een 3-fase netwerkaansluiting kan tot 11 kWh of 54 km/h worden geladen. In een nacht kun je de auto hiermee volledig opladen (bron:Tesla). Het is belangrijk om te weten wat de capaciteit van de accu is van de auto die opgeladen moet worden.

De oprit van Aljosja met twee laadpalen


“De Chevrolet Volt die wij hadden wilde ik zo snel mogelijk opladen. Maar je moet goed rekening houden met de mogelijkheden van de accu. Deze kon niet op 3-fasen opladen dus deze kreeg een 1-fase ‘langzame’ laadpaal. Met de aanschaf van de Tesla is er thuis een snelle 3-fasen laadpaal bijgekomen. Mijn vrouw maakt met haar BMW i3 nog wel gebruik van de ‘langzame’ laadpaal. Deze 1-fase laadpaal laadt 16km/h. De 3-fasen laadt 50 km/h.”

“De 3-fasen laadpaal heb ik zelf aangeschaft en aan laten sluiten. Hier zit een kastje van Maxem tussen die de registratie doet, zonder provider. Ook hier kan ik zelf een kWh-prijs instellen en een lijst met laadmomenten uit halen. Daarnaast stemt dit systeem de elektriciteitsvraag en het aanbod in huis op elkaar af. Ik heb in de online omgeving real-time inzicht in de energievraag en het aanbod. Dat aanbod ontstaat door mijn zonnepanelen. Ik heb het zo ingesteld dat mijn auto bijvoorbeeld om 01:00 ’s nachts begint met opladen, als de energievraag laag is.”

Laadpaal voor de fiets
Het gesprek met Aljosja was voor mij heel verhelderend. Een eigen laadpaal is niet zo ingewikkeld als het misschien in eerste instantie lijkt. Voor mijn elektrische fiets heb ik zelf nog geen laadpaal nodig maar ik vind dit wel bijzonder interessante ontwikkelingen! Ben jij opzoek naar een aanbieder van laadpalen? Bekijk dan dit overzichtje.

Ben jij er al uit welke laadpaal het wordt?

En kun je zelf nog geen stroom opwekken maar wil je jouw auto wel met de voordelige, groene energie opladen? Maak nu een vergelijking.

Energie vergelijken

2 comments

Christian Germonpré - 3 januari 2019 Reageer

kan ik met een 3 fasige laadpaal meer km rijden?

Gijs - 7 januari 2019 Reageer

Nee, het aantal km wat je kunt rijden is afhankelijk van de grootte van je accu en het verbruik van je auto.
Maak je gebruik van drie fasen dan laat je je accu sneller op.

Met vriendelijke groet,

Energieleveranciers.nl

Reageer