140519-Overstappen-of-verlengen.png

Energiecontract verlengen of overstappen?

Onze klantenservice krijgt regelmatig de vraag wat nou de slimste keuze is: verlengen of overstappen. In de huidige energiemarkt levert overstappen vaak meer voordeel op dan verlengen.

Waarom is overstappen goedkoper dan verlengen?

Verlengen of overstappenEnergieleveranciers leggen de focus vooral op het uitbreiden van hun klantenbestand. Ben je nog geen klant van een leverancier, dan profiteer je vaak van lage energietarieven en een mooie welkomstkorting van soms wel meer dan € 100. En aangezien ruim de helft van Nederland nog nooit is overgestapt en veel mensen nog steeds liever de moeite niet nemen om ieder jaar weer te switchen, is een nieuwe klant erg waardevol. De kans dat -ie na afloop van het contract blijft ‘hangen’ is immers groot!

Worden bestaande klanten ook beloond?

Sommige klanten zitten al tientallen jaren bij dezelfde energieleverancier. Vaak worden zij niet beloond voor hun loyaliteit. Toch is het tij aan het keren. Een paar weken geleden lanceerde Nuon het spaarprogramma ‘Nuon Exclusief’, waarmee vaste klanten kunnen sparen voor leuke cadeaus en dagjes uit. Sommige energieleveranciers bellen je met een voorstel tegen de tijd dat je huidige energiecontract afloopt. Let wel: vaak is dit voorstel niet zo voordelig als dat je uit bent als je gaat overstappen naar een andere leverancier. Bestaande klanten worden tot op zekere hoogte wel beloond, maar niet met bedragen tot wel € 350 per jaar – overstappen kan je wél zo’n besparing opleveren.

Zeker van je zaak: vergelijk het aanbod

Wij raden je aan om altijd eerst het door je huidige energieleverancier aangeboden contract te vergelijken met andere contracten op de markt. Zo weet je zeker of een eventuele verlenging wel écht de voordeligste keuze is. In de meeste gevallen ontdek je bij het maken van een vergelijking dat overstappen vaak veel meer voordeel oplevert dan wanneer je klant blijft bij je huidige energieleverancier.

Ben je nog nooit geswitcht van energieleverancier? Je bent dan doorgaans behoorlijk duur uit, omdat je in dat geval een standaardcontract hebt met behoorlijk hoge tarieven. Het loont echt om eens onze energievergelijker te gebruiken. Je hoeft alleen je postcode en verbruik in te vullen. Wil je je huidige contract vergelijken met de goedkoopste contracten op onze website? Vul dan ook je huidige energieleverancier in. In het overzicht zie je direct hoeveel je kunt besparen door over te stappen.

Heb je geen zin om het allemaal zelf uit te moeten zoeken? Neem dan eens contact op met onze klantenservice via telefoonnummer 088 – 1100 800. We helpen je graag!

2 comments

Milou van Baal - 19 mei 2014 Reageer

Bedankt voor dit interessante artikel. Wat ik me nog altijd afvraag is waarom energieleveranciers relatief weinig aandacht besteden aan klantbehoud. Ze verdienen immers het meest aan klanten die langer dan een jaar klant blijven. Nuon kan dan wel aankomen met kleine cadeautjes, maar eigenlijk moet de klant daar weer eerst iets voor doen. als energieleveranciers er ooit vanaf willen dat klanten jaarlijks overstappen zullen ze toch echt eens de focus op bestaande klanten moeten leggen, denk je niet? :-) Het vergelijken van contracten wordt nu alleen maar interessanter voor consumenten.

Michelle - 20 mei 2014 Reageer

Helemaal mee eens Milou! Energie vergelijken levert veel voordeel op, maar veel consumenten (zo’n 56 procent) is nog niet één keer overgestapt sinds de liberalisering van de energiemarkt… Zodra zij het licht zien, zullen de gevestigde energieleveranciers met een grote schare bestaande klanten toch ineens hard moeten gaan strijden om die klanten te behouden! En ik vrees dat cadeaus en dagjes uit op dat moment niet meer genoeg zijn ;-)

Reageer