EL_dubbele-rekening.jpg

Een dubbele energierekening: hoe komt dat?

Je bent net overgestapt van energieleverancier omdat je wilt besparen… Krijg je van twee leveranciers een incasso; van je oude én van je nieuwe energieleverancier. Daar zit je natuurlijk niet op te wachten, maar wat moet je dan doen? Geen zorgen, je betaalt alleen voor de energie die je verbruikt. Wij leggen je het uit.

Je betaalt alleen voor je verbruik

Er wordt twee keer een termijnbedrag geïncasseerd in één maand, een keer door je oude en een keer door je nieuwe energieleverancier. Je betaalt alleen voor je de energie die je verbruikt. Niet meer en niet minder. Je krijgt namelijk nog een eindafrekening van je oude energieleverancier. Deze rekening krijg je binnen acht weken na de overstapdatum. Je oude leverancier gaat dan kijken wat je hebt verbruikt vanaf je laatste jaarrekening en wat je aan termijnbedragen hebt betaald. Het extra betaalde termijnbedrag zal hierin ook worden meegenomen. Je eindafrekening werkt precies hetzelfde als een jaarrekening. De leverancier kijkt naar je verbruik en wat je hebt betaald. Heb je te veel betaald? Dan krijg je het te veel betaalde bedrag terug. Het kan ook voorkomen dat je te weinig hebt betaald voor je verbruik, dan zul je het openstaande verbruik nog moeten betalen.

Overstapmoment

Er kunnen verschillende redenen zijn voor een dubbele incasso. Ga jij overstappen en ligt jouw overstapdatum bijvoorbeeld ergens midden in een maand, dan ontvang je voor het eerste deel van de maand nog energie van je oude leverancier en voor het tweede deel van je nieuwe leverancier. Daardoor kan het voorkomen dat je van beide leveranciers een incasso ontvangt voor de levering van energie, maar je betaalt altijd naar je verbruik.

Incassomoment

Een andere oorzaak voor een dubbele incasso van het termijnbedrag kan komen doordat de incassomomenten van energieleveranciers verschillend zijn. Sommige leveranciers incasseren aan het begin van de maand en anderen aan het einde. Daardoor kan het voorkomen dat er dubbele afschrijving plaatsvindt.

Waarschijnlijk vraag je je af waarom de oude energieleverancier niet direct de automatische incasso stopzet op het moment dat je overstapt? Dit ligt aan het administratieproces. Het duurt een paar weken voordat de overstap administratief volledig is doorgevoerd. In deze periode krijg je van ons een bevestiging van je overstap en geven wij die door aan de nieuwe energieleverancier. Je nieuwe energieleverancier heeft vervolgens weer even de tijd nodig om het contract bij je oude energieleverancier voor je op te zeggen.

De dubbele energierekening terugvorderen?

Terugvorderen van het te veel betaalde bedrag via de bank kun je beter niet doen. Je loopt dan namelijk risico op een boete van je energieleverancier. Dat wil je natuurlijk vermijden. Wat wel verstandig is, is om de eindafrekening goed te controleren. Twijfel je? Neem gerust contact op met een van onze energie-experts.

Reageer