ACM: “Energierekening onduidelijk voor veel consumenten”

Het merendeel van de consumenten begrijpt maar weinig van de energierekening die men jaarlijks ontvangt. Volgens onderzoek van het ACM heeft maar liefst 87% van de consumenten moeite om de juiste link te leggen tussen het aanbod van de energieleverancier, het contract en de informatie op de energierekening. Consumenten vinden hun energierekening onduidelijk, en vinden het daarom lastig om energieprijzen te vergelijken.

Onduidelijke energierekening maakt consumenten onzeker

De onderzoeksresultaten van het ACM verbazen Freek van den Berg, oprichter van Energieleveranciers.nl, niet. “Wij krijgen dagelijks veel vragen van consumenten die willen overstappen naar een andere energieleverancier, maar het lastig vinden om hun energierekening op de juiste manier te interpreteren. Door deze onduidelijke energierekening zijn consumenten onzeker in hun zoektocht naar de juiste energieleverancier. Deze onzekerheid belemmert hen dan ook vaak in het overstappen naar een andere energieleverancier. Gelukkig kan onze klantenservice consumenten helpen om deze onzekerheid weg te nemen, door een goede uitleg te geven over de begrippen en bedragen op hun energienota. Neemt natuurlijk niet weg dat het kwalijk is dat het overgrote deel van de consumenten hun energierekening niet begrijpt en het noodzakelijk is dat hier iets aan gedaan wordt.”

Uniformiteit

ACM roept de energiebedrijven op om met duidelijke prijsinformatie te komen. Zo moeten er onder andere uniforme begrippen gebruikt gaan worden op energierekeningen van alle energiebedrijven. Ook moeten de energieprijzen inclusief alle belastingen en btw op de energierekening vermeld worden. ACM heeft met de energiebedrijven de afspraak gemaakt dat zij begin juli met concrete voorstellen komen om de energierekening op deze punten te verduidelijken.

De Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) heeft de minister van Economische zaken al een nieuw, helder ontwerp voorgelegd met begrijpelijke begrippen voor de energierekening. Daarnaast heeft de NLE in mei al de advertentiecampagne ‘Abracadabra’ gelanceerd, waarin collega-leveranciers opgeroepen worden om dezelfde eenduidige begrippen op de energierekening te gaan gebruiken. Het zou er voor zowel de energiebedrijven, de vergelijkingssites als de consumenten een stuk makkelijker op worden.

Reageer