Elektrischrijden_mettekst.png

5 voordelen en nadelen van elektrisch rijden

De veranderingen in energieland gaan hard! Elektrisch rijden is één van die gebieden waar de ontwikkelingen als een dolle gaan. Zo rap dat elektrisch rijden straks misschien wel gratis is… Ik dook in de wereld van de elektrische auto. 

Alles elektrisch dus ook je auto

Je merkt het steeds meer om je heen dat de elektrische auto een opmars maakt. Er zijn verschillende soorten elektrische auto’s.

  • Hybride: de accu laadt op door restenergie uit remmen en rijden. Je rijdt gedeeltelijk elektrisch.
  • De plug-in hybride: deze accu kun je opladen aan een laadpaal. Heeft ook een (zuinige) verbrandingsmotor.
  • Full-electric: 100 tot 400 km rijden op de accu. Geen CO2-uitstoot.
  • Range-extender: bevat een kleine verbrandingsmotor om accu op te laden om een langere afstand af te leggen.
  • Waterstof auto’s: in plaats van een accu drijft de waterstof de elektromotor aan.

Volgens ‘Nederland Elektrisch’ zijn de verkoopcijfers van (semi-) elektrische auto’s als volgt:

Aantallen t/m
31-12-‘16
Aantal t/m
31-12’17
Personenauto’s, vol elektrisch13.10521.115
Personenauto’s, semi- elektrisch98.90398.217
Waterstof-elektrische auto’s3043
Totaal112.038119.429

Bron: nederlandelektrisch.nl/actueel/verkoopcijfers

Het scheelt ook dat elektrische auto’s beter betaalbaar worden. Naast een steeds meer dalende aanschafprijs heb je op een elektrische auto ook nog verschillende belastingvoordelen. Namelijk:

  • Geen aanschafbelasting
  • Geen wegenbelasting
  • Een bijtelling van 4% per jaar bij lease

En niet als laatste: een elektrische auto is super duurzaam, dus stukken beter voor het milieu.
Welke elektrische auto’s er zijn zie je hier.

5 voordelen van een elektrische auto

  1. Het is fiscaal aantrekkelijk
    Zie de eerdergenoemde belastingvoordelen op de aanschaf van een elektrische auto.
  2. Voordeliger in onderhoud en energieverbruik
    Een elektromotor heeft minder onderhoud nodig dan een brandstofmotor. Kosten voor opladen zijn (veel) lager dan brandstof tanken.
  3. Beter voor het milieu
    Geen CO2-uitstoot meer, het grootste milieuvoordeel.
  4. Vermindering van de geluidshinder
    Elektrische auto’s maken geen of nauwelijks geluid. Dat scheelt veel overlast in binnensteden en langs snelwegen.
  5. Je helpt mee aan de energietransitie
    Energietransitie is de overgang van fossiele brandstoffen naar duurzame energiebronnen. De batterijen in elektrische auto’s vormen een tijdelijke opslag voor duurzame energie. Hierdoor worden netbeheerders geholpen de vraag en het aanbod van energie op het net beter op elkaar af te stemmen.

5 nadelen van een elektrische auto

Fluxenergie publiceerde een artikel over een onderzoek van Motivaction. Hieruit blijkt dat 71% van de Nederlanders op een elektrisch aangedreven voortuig wil overstappen als de huidige brandstof duurder wordt.

Er zijn een aantal redenen waarom mensen nu nog wachten met de aanschaf:

  1. Actieradius nu nog te laag.
  2. Zelf nog geen zonnepanelen waar ze de auto mee willen opladen
  3. Nog niet voldoende laadpalen, ook niet in vakantielanden

Hier wil ik zelf aan toevoegen:

  1. Nog steeds duur in aanschaf
  2. Het vergt wat planning om te zorgen dat je volledig elektrische auto altijd voldoende opgeladen is

Elektrische auto in de toekomst

Zelf denk ik dat de elektrische auto een belangrijke rol gaan spelen in de energiemarkt. Op dit moment test groene energieleverancier Vandebron al met Slim laden. Slim laden (of Smart Charging) is dat je elektrische auto wordt opgeladen op het moment dat de energievraag op het energienet laag is. Dus niet massaal om 18:00 als we thuiskomen, maar bijvoorbeeld om 23:00 als er minder vraag naar energie is. Zo hoeven er geen kolencentrales aangezwengeld te worden om aan onze energiepiek van 18:00 te voldoen.

Nissan Leaf is de eerste auto die technisch gezien ook elektriciteit kan terugleveren aan het net. Ook dit heeft weer met de balans op het energienet te maken. De verkoop van stroom aan energieleveranciers is op dit moment nog niet mogelijk in Nederland maar ik denk dat dit niet lang meer duurt. In Denemarken en Groot-Brittannië doen ze al een proef waar autobezitters gratis kunnen opladen als ze ook stroom terugleveren op piekmomenten.

Ben je nieuwsgierig geworden naar de kosten van een (semi-)elektrische auto? De ANWB ontwikkelde een handige rekentool waarmee je een inschatting van de kosten kunt maken. (Je hebt wel een kenteken van de auto nodig).

Er komen zelfrijdende elektrische auto’s, we schieten een Tesla de ruimte in; ik voorzie een rooskleurige toekomst voor de elektrische auto. Wat denk jij?

P.S. vergelijk nog even de meest voordelige energie voor jouw elektrische auto :)

Energie vergelijken doe je bij Energieleveranciers.nl

17 comments

Willem van Daal - 20 februari 2018 Reageer

U vergeet voor het gemak een groot nadeel van elektrisch rijden, namelijk dat zolang elektriciteit ook wordt opgewekt ik kolen, biomassa en gascentrales het grootste deel van de energie verloren gaat bij de omzetting van warmte in electra, transport, opslag in accu en omzetting in kinetische energie. Dus zeer onrendabel!

Marije - 20 februari 2018 Reageer

Hoi Willem, dank je wel voor je reactie. Het is best een lange zin waarin je veel zegt maar ik begrijp dat je geen voorstander bent van de elektrische auto? ;) Vriendelijke groet, Marije

Hans Harskamp - 20 februari 2018 Reageer

Ja, ik rijd al ruim een jaar met veel plezier 100% elektrich in mijn Ioniq. Wat betreft die Energie en kolencentrales zit het ook wel snor, als je tenminste iets verder “zelf” groen gaat investeren. Zo heb ik een doorsnede zonnepanelen installatie met eigen opslag en……en ZAPPIE. Dit is het ei van Columbus. Zappie meet de afgenomen NETstroom en de opgewekte 5-100% eigen SOLAR power. Die ZAPPIE regelt gewoon continue de laadspanning van de IONIQ en laad tussen de 1,5Kwh -(afhankelijk van de zonneopbrengst) 7Kwh. FF geen zon schakelt ZAPPIE naar de pauzestand. Waarom nooit zonder stroom ??? Gewoon de tijd instellen op nachttarief.(of weekend tarief) Je geeft aan dat je om b.v. een volle accu wilt hebben en ZAPPIE regelt de rest. Het is gewoon een Slimme en betaalbare oplader, die werkt als een slimme thermostaat. Uiteraard zullen zakelijke rijders daar niet direct voordeel bij hebben, maar voor privé gebruik is de ZAPPIE echt een super oplossing.

Marije - 20 februari 2018 Reageer

Hallo Hans, bedankt voor je reactie. Leuk dat je onze lezers op ZAPPIE wijst! En goed te horen dat je daar zoveel gemak door ervaart. Binnenkort komt er een blog over (eigen) laadpalen en een ander energiemanagementsysteem. Misschien leuk voor je om in de gaten te houden :). Vriendelijke groet, Marije

Marije - 20 februari 2018 Reageer

Hoi Guus, jij ook bedankt voor je reactie. Willem noemt kolen, biomassa, gascentrales, omzetting van warmte in elektra, opslag in accu’s en kenetische energie in één zin waardoor het vrij lastig is daar inhoudelijk op te reageren. Jij daarentegen maakt een duidelijker punt, erg goed. Misschien een mooi punt voor een volgend blog om de effecten op het milieu van een elektrische auto te behandelen. Nogmaals dank en een prettige avond. Vriendelijke groet, Marije

Ron - 20 februari 2018 Reageer

Het 3e genoemde voordeel “Beter voor het milieu
Geen CO2-uitstoot meer” klopt niet. De electrischiteit wordt grotendeels opgewekt met kolen- en gascentrales. Daar wordt de co2 uitgestoten. Dat is het punt wat niet meegenomen is.

Marije - 23 februari 2018 Reageer

Hoi Ron, bedankt voor je bijdrage. Ik heb dit er inderdaad niet bij vermeld (niet expres overigens). Het gaat uiteraard om geen CO2-uitstoot van de auto zelf en al helemaal als je deze oplaadt met zelfopgewekte energie. Dat zal ook de reden zijn dat veel mensen willen wachten met een elektrische auto (zie onderzoek Motivaction) omdat ze zelf nog geen zonnepanelen hebben. Vriendelijke groet, Marije

John Taling - 21 februari 2018 Reageer

Ik ben geen voorstander van volledig elektrisch rijden wel in de grote steden en voor het milieu? zolang er over de wereld diverse chemische industrieën 24/ 7 hun vuiligheid de lucht in blazen kunnen ze van mij op donderen met het uitmelken van de autobezitters.
Los eerst dat probleem maar eens op en kom dan terug op de auto en dat fossiele brandstoffen duurder worden ligt puur aan de regering.

Marije - 23 februari 2018 Reageer

Hoi John, dank voor je reactie. Je hebt een duidelijke mening hierover :). Mee eens dat de industrie een megagroot aandeel heeft in de vervuiling. Maar ken je deze reclame nog….? Als we niets doen omdat anderen ook niets doen, dan wordt de wereld voor ons nageslacht daar niet beter van. Vriendelijke groet, Marije

Robbert Hamming - 24 december 2018 Reageer

Hoi,
Niets doen omdat anderen het ook niet doen is inderdaad niet goed. Maar om als (Nederlandse) autobezitter het milieu te gaan verbeteren omdat de industrie (in vooral opkomende 3e wereld landen) dit niet wil is ook zeker het antwoord niet! Wij zijn met al
Onze Nederlandse auto’s nog geen promille in waarde als het aankomt op de totale vervuilings wijzer. Daar komt bij dat onze “schone” lucht ook de grens over waait, maar ook de smerige lucht van de Belgen en Duitsers naar ons. Er moet wat gebeuren maar niet zoals het nu voorgesteld word!

Ronald Kropf - 21 februari 2018 Reageer

Dag Marije,
Hoewel ik groot voorstander ben van elektrisch rijden wegens de verbetering erdoor van de luchtkwaliteit in steden, vind ik je vijf voordelen ervan niet helemaal correct.
1. De ervaring leert dat fiscale voordelen kunnen worden genoten tot veel mensen er gebruik van maken.
2. Een elektromotor heeft inderdaad minder onderhoud nodig, maar ook hier zal gelden dat bij grootschalige invoering het kostenvoordeel van het tanken (opladen) verdwijnt omdat vadertje Staat niet buiten de accijnzen op brandstof kan.
3. CO2 blijft vrijkomen bij elektriciteitsopwekking, zeker als kolencentrales worden gebruikt. (De Rotterdamse haven bijvoorbeeld rekent nog op 25 jaar langer gebruik van kolen). Daarnaast is het opwekkingsrendement van een goede centrale niet meer dan 50% – afvalwarmtegebruik daargelaten.) Een volledig elektrisch auto wordt elektrisch verwarmd terwijl een benzineauto de afvalwarmte van de motor gebruikt voor cabineverwarming. Een goede benzinemotor heeft tegenwoordig een aandrijfrendement van 30% op de brandstof. Het CO2 voordeel valt dus veel lager uit dan je suggereert. De Parijs doelstelling wordt er niet echt mee dichterbij gebracht.
4. Elektrische motoren maken nauwelijks geluid. Het bandengeruis – zeker van winterbanden – blijft.
5. Ook al zet je de Noordzee vol met windmolens en al bedek je elk huis met zonnepanelen – de duurzame opwekking komt niet boven de 25% uit. (Nu zo rond 12%). De situatie lijkt te ontstaan dat de burger gaat betalen voor het duurdere netbeheer en de bedrijven goedkope energie uit kolencentrales zal blijven trekken – gezien de verlenging met 25 jaar van kolendoorvoer in de Rotterdamse haven.
Nogmaals Marije: ik ben vóór elektrisch rijden maar houd ook van eerlijke voorlichting.
P.S. Het opladen van een tractieaccu door remmen lukt ook in auto’s met een benzinemotor en een elektrische aandrijfmotor.
2.

Marije - 23 februari 2018 Reageer

Hallo Ronald, bedankt voor je uitgebreide reactie. Je hebt een hele duidelijke aanvulling gegeven met goede punten over de voor- en nadelen van elektrisch rijden. Ik kan een nieuw blog gaan schrijven met alle goede punten waar ik door de lezers op wordt geattendeerd. Ik hoop dat je dit dan wel ‘eerlijk’ vindt ;). Met vriendelijke groet, Marije

Ruud - 21 februari 2018 Reageer

Ik houd het op waterstof als brandstof voor vervoer. Voordeel geen CO2 en snelle opladers. Geen extra voorzieningen nodig zoals zonnepanelen en batterij opslag. Lange trajecten mogelijk en geen stekkers. Let maar op Duitsland. Natuurlijk zetten de energieleveranciers in op electra, want ze willen de transportmogelijkheden van stroom in stand houden. Ook de delfstoffen voor het maken van accu’s zijn eindig en hebben een grote impact op het milieu.

Marije - 23 februari 2018 Reageer

Hoi Ruud, dank je voor je bericht. Gaat de waterstof auto het van de elektrische auto winnen in de toekomst denk je? Vriendelijke groet, Marije

J. van Oosterhout - 24 mei 2018 Reageer

Hoe kom je de strenge winters door in Canada als je elke dag een elektrische auto nodig hebt en je moet elke dag zo’n 150 km rijden naar je werk ?

Henk - 2 juli 2018 Reageer

Hallo,
Wij rijden volledig elektrisch en gebruiken voor het opladen onze zonnepanelen. De zonnepanelen leveren naast het vullen van de accu ook nog het dagelijks verbruik van woonhuis met kantoor. ’s Nachts schijnt er geen zon maar dan levert de auto (accu) weer terug aan het net. Gebruik per nacht ca 6 a 8 Kwh, dan blijft nog ruim 30 Kwh over om met het EV over de wegen te snorren.
Tijdens pauze en na kantoortijd weer aan de zonnepanelen. Dus wij hebben geen CO2 uitstoot. Hoe groener wil je het hebben?

Marije - 3 juli 2018 Reageer

Hoi Henk, bedankt voor je leuke berichtje. Jij bent al heel goed bezig! Wie weet inspireert jouw berichtje anderen :). Vriendelijke groet, Marije | Energieleveranciers.nl

Reageer